Lupta de pe piaţa locală a operatorilor de telefonie a căpătat noi valenţe odată cu criza economică. Un studiu publicat de firma de consultanţă A.T. Kerney arată că românii sunt mai atenţi la cât vorbesc la telefonul mobil şi încep să fie mai atenţi la operatorul de telefonie la care sunt abonaţi. Cine sunt câştigătorii şi cine sunt pierzătorii acestei lupte?
Conform studiului amintit, piaţa de telefonie mobilă din România a înregistrat în 2010 o scădere de 22% faţă de anul anterior, în ciuda faptului că numărul de clienți s-a menţinut la același nivel: 24,9 milioane.
Dacă în 2006, de exemplu numărul mediu de minute vorbite lunar era de 84, în 2010 acesta a fost de 171, motivul principal fiind utilizarea tot mai puțină a telefoniei fixe.
Venitul mediu pe utilizator (ARPU), și așa mic în anii anteriori, a scăzut și mai mult. Astfel, dacă în 2009 acesta era de 7,5 euro, acesta a ajuns în 2010 la 6,3 euro, în condițiile în care în Franța acesta este de 38 de euro, acesta fiind cel mai ridicat nivel.
În ceea ce privește numărul de clienți, aici lucrurile stau în felul următor: creștere de 1% pentru Vodafone și Orange, creștere de 7% pentru Cosmote.
La capitolul venituri, pierzătorii sunt Orange și Vodafone, câștigător este Cosmote, deși în termeni de cifre absolute, sumele sunt mai mici.
Dacă în 2008, Orange făcea în România 1,1 miliarde de euro și Comoste doar 311 milioane de euro, acum grecii sunt la peste jumătate din veniturile Orange sau Vodafone.
Astfel, Orange a avut un venit de 973 de milioane de euro în 2010, Vodafone 816 milioane, iar Cosmote, în creștere cu 23%, de 469 de milioane de euro.
Deși în scădere, clienții Orange cheltuiesc mai mult pe telefon. Astfel, ARPU la Orange a ajuns la 6,9 euro în 2010, Vodafone are un venit mediu per utilizator de 6,2 euro, iar Cosmote de 5 euro.
I-am întrebat pe cei de la A.T. Kerney care ar fi explicația pentru faptul că Orange și Vodafone pierd tot mai mult teren în fața companiei Cosmote.
Jedrzejewski spune că ambițiile Cosmote sunt să câștige cotă de piață, însă pe viitor planul ar putea fi unul de creștere a prețurilor.