În primul trimestru al lui 2019 autoritățile române au capturat peste 36 de milioane de țigarete de contrabandă, cu 50% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor centralizate de către www.stopcontrabanda.ro. De altfel, România are cel mai ridicat nivel al contrabandei cu țigarete din Europa de Est. România are 2.000 de km de graniță cu țări non-UE, în care prețul tutunului poate fi de până la şase ori mai mic.
În plus, traficul ilicit de țigări prejudiciază anual statul român cu peste 650 milioane de euro (aproximativ 3 miliarde de lei). Fiecare container de țigări ilegale înseamnă 1 milion de euro profit pentru rețelele de contrabandă.
Situţia este cu atât mai gravă cu cât date ale Interpol arată că traficul ilicit de țigări este un catalizator pentru traficul de droguri, arme, persoane și chiar activități teroriste.
Valoarea totală pe piața neagră a țigaretelor confiscate în primele trei luni ale anului de către autoritățile române se ridică la peste 18 de milioane de lei, conform datelor publice disponibile pe www.stopcontrabanda.ro, singurul centralizator în timp real privind situația capturilor de țigarete din România.
„În ciuda faptului că autoritățile de la frontieră au reușit să crească cu 50% valoarea capturilor de țigarete față de aceeași perioadă a anului trecut, piața neagră a continuat să crească. Consumul mare de țigarete de contrabandă nu poate fi combătut decât prin măsuri ferme atât la graniță cât și în punctele de vânzare din interiorul țării. În caz contrar, având în vedere creșterea bruscă recentă a accizei, unii consumatori vor alege în continuare produsele de pe piața neagră, la jumătate de preț dar nesupuse niciunui control de calitate”, a declarat Ileana Dumitru, director Juridic și Relații Publice în cadrul British American Tobacco România.
„Stop contrabanda” este o campanie a companiei British American Tobacco care își propune informarea contantă a cetățenilor și autorităților asupra efectelor contrabandei cu țigarete asupra statului, companiilor private și populației. Campania „Stopcontrabanda” a fost lansată în primăvara anului 2017 de către British American Tobacco pentru a crea un punct unic de informare cu privire la contrabanda cu țigări și a veni în sprijinul autorităților cu o evidență a capturilor și a zonelor celor mai afectate de traficul ilicit și pentru a informa consumatorii cu privire la efectele contrabandei cu țigări asupra societății.
„În acest context, apreciem faptul că parlamentarii români au înțeles gravitatea fenomenului contrabandei și importanța reducerii ei și au decis să propună instituirea, în 21 aprilie a fiecărui an, a unei Zile naţionale a luptei împotriva traficului ilicit de mărfuri”, a adăugat Ileana Dumitru.