Mai multe firme de lux, precum Ralph Lauren, au anunţat închiderea magazinelor lor din Argentina, sătule de barierele comerciale puse importurilor în această ţară, o decizie ce înseamnă o lovitură dură pentru Avenida Alvear, artera simbol al luxului din capitala Buenos Aires, relatează AFP.
Plecarea companiei americane intervine după cea a altor firme de lux precum Armani în 2009, Escada şi Yves Saint Laurent, ultima prezentă de 30 de ani în ţara sud-americană. Aceeaşi intenţie o are şi bijutierul francez de lux Cartier, susţine presa locală, potrivit Agerpres.
"În Argentina, aceste mărci se află într-o situaţie dificilă din cauza controlului schimburilor comerciale şi a obligaţiei de a exporta pentru o sumă echivalentă cu cea a bunurilor pe care le importă", a explicat Diego Schvartzman, analist la MDL Luxury Consulting Group, precizând că "aceste afaceri sunt tot mai puţin rentabile".
Preşedintele Argentinei, Cristina Kirchner, a decis să întărească în mod radical controlul schimburilor comerciale pentru a combate fuga capitalurilor, şi barierele comerciale pentru a menţine excedentul comercial.
Comunicatul emis de Ralph Lauren precizează că firma "nu părăseşte ţara", dar că, în urma unei analize a situaţiei actuale, a decis să închidă temporar cele trei magazine din Argentina. "Toate vor să plece pentru că nu îşi mai pot transfera profiturile în străinătate", crede o locuitoare din Buenos Aires, citând anunţul pus în vitrina magazinului.
Unele firme au găsit soluţii
În schimb, marca italiană Ermenegildo Zegna, prezentă în Argentina din 1999, după ce a închis timp de două luni magazinul de pe Avenida Alvear, a găsit soluţia pentru a face faţă barierelor comerciale. "Din luna mai, compania exportă lână în Europa prin intermediul unui producător din Patagonia", a explicat o sursă din cadrul companiei.
La rândul său, analistul Diego Schvartzman consideră că dificultăţile pe care le întâmpină aceste mari mărci sunt cu atât mai absurde cu cât "Argentina este probabil piaţa care le este cea mai apropiată, din punct de vedere cultural, din America Latină". "În plus, piaţa luxului este singura care nu cunoaşte criza mondială şi care continuă să înregistreze o creştere de peste 10%", mai spune consultantul, precizând că această piaţă "este în plină expansiune în America Latină, mai ales în Brazilia şi Mexic, dar şi în Peru, Columbia şi Chile".