Nu sunt puțini jurnaliștii care, aflându-se la standul Hyundai de la Frankurt Motor Show 2011, au avut supriza de a îl vedea pe șeful Volkswagen, Martin Winterkorn, urcând la bordul unui i30 pentru a verifica îmbinările și calitatea materialelor. Ba mai mult chiar, după câteva minute, oficialul și-a chemat un subaltern pentru a-l întreba cum e posibil ca reglarea pe verticală sau orizontală a volanului să nu facă zgomote. „BMW nu a putut face asta. Nici noi. Ei cum au putut?“, a întrebat deranjat Winterkorn. Răspunsul? „Am găsit și noi o soluție, dar e prea scumpă“.
Această întâmplare reflectă cât se poate de clar ce înseamnă acum pentru marii constructori europeni un brand care, în 1977, exporta primele 300 de unități către Europa. Pe atunci nimeni nu considera Hyundai un potențial concurent. Ba chiar apariţia maşinilor cu design asiatic la expoziţiile auto dădea naştere unor zâmbete compătimitoare. Nici finalizarea, în 1997, a uzinei din Turcia nu a fost un semnal de alarmă luat în seamă de îngâmfaţii europeni.
A urmat însă centrul tehnic de la Russelsheim. Apoi, uzina din Cehia. Vânzările au crescut de la un an la altul, propulsând cota de piață a Hyundai de la mai puțin, de 1% până la 3,5%. Poate părea puțin însă, pentru comparație, mărci precum Renault Peugeot sau Opel nu au mai mult de 6,5% – 7%. Iar investițiile coreenilor în Europa nu par să se oprească. Recent, au fost inaugurate sediul Hyundai Motorsport din Alzenau și centrul de testare de la Nürburgring, iar, cu doar câteva săptămâni în urmă, capacitatea uzinei din Turcia a fost majorată de la 125.000 de unități pe an până la peste 200.000. Capacitatea totală de producție a mărcii coreene pe bătrânul continent a ajuns astfel la circa 500.000 de unități.
La acestea pot fi adăugate și cele 150.000 de unități produse în Rusia, la St. Petersburg și, dacă tot vi se pare puțin, puteți aduna și producția uzinei mărcii-soră, KIA, din Slovacia.   În plus, în timp ce majoritatea producătorilor cu uzine în Europa se plâng de supracapacitate, fabricile Hyundai din Turcia, Cehia și Rusia lucrează la foc continuu, făcând ca 90% dintre mașinile vândute în regiune să fie produse local, inclusiv cele mai populare modele ale mărcii în România i20, i30 și SUV-ul ix35. Ar mai fi de spus și că 95% dintre autovehiculele Hyundai comercializate în Europa sunt create și dezvoltate în zonă.
Aceasta este, de altfel, explicația pentru care atât designul, cât și calitatea mașinilor Hyundai sunt apreciate de tot mai mulți clienți și atrag invidia concurenților. Practic, coreenii îi înving pe europeni cu propriile arme, exploatând la maximum forța întregului grup Hyundai, care, pentru cine încă nu știe, înseamnă mult mai mult decât producție de mașini. Grupul coreean deține în întreaga lume nu mai puțin de 63 de facilități cu activități în sectoare precum producția de mașini și componente, siderurgie,  construcții, logistică, finanțe, IT și chiar turism sau advertising. Treziți în al 12-lea ceas, producătorii auto europeni încearcă să contracareze expansiunea Hyundai. Rămâne de văzut dacă au și mijloacele necesare.

4,4 milioane de mașini
a vândut Hyundai în întreaga lume anul trecut, în creștere de la 4 milioane în 2011

63 de companii din șase sectoare de activitate se află în portofoliul Hyundai Motor Group
(Articol preluat din revista Capital care a apărut pe 19 august 2013)