Nissan a anuțat săptămâna aceasta că va rechema mai mult de 120.000 de mașini Altima din cauza desumflarii cauciucului roatei de rezerva. De ce o problemă minoră face ca așa multe autoturisme să revină în service-urile producăroului? Legile mai stricte, amenzile mai usturătoare și grija pentru imagine îi determină pe producătorii de mașini să reacționeze imediat și foarte des.
În luna ianuarie a acestui an, aproape 270.000 de modele Lexus IS – construite între 2006 și 2012 au fost rechemate în fabrici din cauza unei piulițe care susținea unul dintre ștergătoarele de parbriz și care a fost montată necorespunzător. Dacă mișcarea ștergătorului ar fi fost îngrunată de zăpadă, de exemplu, piulița s-ar fi desprins, făcându-l neutilizabil. Compania nu a relaționat niciun accident de acest defect, iar în șase ani, abia 0,009% dintre proprietarii de Lexus IS au raportat această problemă a ștergătorului. Însă, odată identificat defectul de fabricație, compania-mamă Toyota a decis să recheme mașinile în service. Luând în calcul și un alt incident separat de acesta, Toyota rechemat în 2013 mai mult de 1 milion de autoturisme.
Deși în 2012 s-a înregistrat o ușoară scădere a rechemărilor, numărul de mașini readuse în service-uri în urma unor astfel de evenimente a crescut în ultimele două decade. În principiu, aceste cifre ar putea conduce către o producție ”de mântuială”, însă experții industriei auto susțin contrariul, mai exact, îmbunătățirea serioasă a calității, an de an, mai ales că nu autoritățile sunt cele care forțează producătorii să-și recheme mașinile (mai mult de 2 treimi dintre rechemările din 2012 au fost voluntare). Din diferite motive, producătorii reacționează din timp și mai des, aceștia fiind cei care decid să-și aducă înapoi mașinile în service, pentru că vor să evite să fie percepuți ca entități ce au ceva de ascuns, în condițiile în care, rezolvând o problema – mai ales dacă ai o imagine bună în piață-, ești perceput făcând lucrurile corect.