De ce tarifele asigurărilor auto au crescut atât de mult. Dacă plătiți asigurare auto, probabil ați observat că tarifele au crescut foarte mult în ultima vreme.
În SUA, raportul privind Indicele prețurilor de consum (IPC) – metoda guvernului de a urmări cât plătesc oamenii pentru bunuri și servicii și cum se schimbă acestea în timp – a remarcat că prețul asigurării auto a crescut cu peste 20%, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Tarifele asigurărilor auto au crescut cu peste 38% din ianuarie 2020
Asta în condițiile în care prețurile erau deja în creștere: rapoartele IPC au arătat că, în general, tarifele asigurărilor auto au crescut cu peste 38% din ianuarie 2020, relatează Vox.com.
Care este explicația
Marile companii de asigurări au evitat să spună care este motivul creșterii tarifelor.
Inflația reprezintă o parte importantă a ecuației. Orice lucru costă acum mai mult, inclusiv mașinile și reparațiile auto, iar companiile de asigurări transferă aceste costuri către consumatori.
Experții din industrie consultați de Vox spun că există câteva tendințe care au dus la această creștere a tarifelor la asigurările auto.
Șofatul a devenit tot mai periculos
Unul dintre motive este că șofatul a devenit mult mai periculos în timpul pandemiei. Oamenii au început să se implice în comportamente riscante, cum ar fi viteza și utilizarea telefoanelor în timp ce conduc.
„Odată cu pandemia Covid, am văzut această creștere incredibilă a unui stil de condus extrem de periculos”, spune Ryan McMahon, vicepreședinte de strategie la Cambridge Mobile Telematics (CMT).
CMT are acces la datele șoferilor care descarcă aplicații prin intermediul companiilor lor de asigurări și măsoară lucruri precum viteza, frânarea puternică și utilizarea telefonului mobil în timpul șofatului.
Deloc surprinzător, numărul accidentelor mortale a crescut, în paralel cu cererile de asigurări auto. Asta înseamnă că mașinile au fost grav avariate și au necesitat reparații costisitoare.
Costurile continuă să crească
În timp ce șoferii au un stil de șofat tot mai periculos, forțele de ordine din multe părți ale SUA au început să o lase mai moale cu aplicarea sancțiunilor rutiere, fie din cauza lipsei de personal, fie în urma criticilor privind prejudecățile rasiale, după uciderea lui George Floyd, în mai 2020.
„În cele din urmă, fără date privind încălcările regulilor în trafic, asiguratorii nu sunt capabili să evalueze cu exactitate riscul șoferului. Odată cu costul combinat al accidentelor, transportatorii cresc tarifele pentru toată lumea, ceea ce înseamnă că plătim cu toții pentru această problemă”, a declarat Mark McElroy, vicepreședinte executiv la TransUnion, într-un raport recent.
De asemenea, mașinile au devenit mai avansate din punct de vedere tehnologic, iar asta face, desigur, ca reparațiile auto să fie mai scumpe.
De exemplu, comparați o mașină fabricată în 2004 cu o mașină fabricată în 2024. Dacă cele două ar fi avariate, mașina din 2024 ar fi, probabil, mai costisitor de reparat, deoarece este dotată cu tehnologie avansată, cum ar fi camere de rezervă și senzori de bandă.
Potrivit unui raport al analiștilor din industrie, estimarea medie pentru o coliziune frontală, în 2022, a fost de 3.706 USD, cu 15% mai mult față de anul precedent. Între timp, vehiculele mai vechi de șapte ani au fost reparate cu 1.000 de dolari și chiar mai puțin.
Când se va termina?
Prețul mașinilor noi a crescut atât de mult încât practic sunt inaccesibile consumatorilor din clasa de mijloc, iar aceste costuri în creștere îi afectează și mai mult pe oamenii cu venituri mici.
Deși nu pot trăi cu costurile tot mai mai ridicate ale deținerii unei mașini, nu pot trăi nici fără ele.
Vestea bună, dacă se poate numi așa, este că experții nu cred că prețurile vor continua să crească atât de mult în următorul an, subliniază Vox.