In evaluarea unei societati cel mai important element de care trebuie tinut cont este fluxul monetar disponibil la actionari, explica Valeriu Ionescu, director la AIG New Europe Fund. Cu alte cuvinte, degeaba cifra de afaceri este extraordinara daca dupa ce din aceasta scazi costurile (inclusiv taxele), dobanzile bancare si faci o minima investitie in modernizarea companiei nu mai ramai cu nimic sau, dimpotriva, trebuie sa aduci bani de acasa. Cu cat fluxul monetar la dispozitia actionarilor este mai mare, cu atat valoarea de piata a companiei creste.
O alta modalitate de evaluare este inmultirea indicatorului EBITDA (profitul inainte de plata dobanzilor, taxelor si amortizarii) cu un multiplu, care variaza in functie de industrie si de tara. Spre deosebire de aceasta modalitate de evaluare statistica, fluxul monetar (EBITDA minus taxe si dobanzi) are o valabilitate internationala. Multiplul poate fi calculat pe baza ratei de discount (i), variabila in functie de tara si a ratei de crestere (g), dupa formula 1/g-i. De exemplu, pentru o companie software romaneasca cu o rata de crestere de 10% pe an, in conditiile in care discountul este de 25%, multiplul va fi 6. Multiplul va fi inmultit cu EBITDA, obtinandu-se astfel valoarea de piata a companiei.
Pentru fondurile de risc valoarea este mai mica
Atunci cand rata de crestere a companiei sau a domeniului este foarte mare, asa cum se intampla pe vremea dot-com-urilor, multiplicatorul este inselator si nu se aplica aceeasi formula.
Importanta in stabilirea valorii de piata este si natura potentialului cumparator. De exemplu, un fond de risc va oferi o suma mai mica, aducand, in compensatie, know-how-ul de crestere si partenerii de afaceri. Un investitor strategic gandeste lucrurile pe un termen mult mai lung, fiind dispus sa plateasca mai mult decat un fond de risc. In conditiile in care, pe piata are loc o achizitie sau o fuziune, acestea devin termen de comparatie pentru tranzactiile viitoare.
O metoda de evaluare mai precisa a unei companii IT ar fi crearea unui ring special in cadrul Bursei de Valori. Producatorii de soft Softwin si Fiba Software, precum si Intrarom isi manifestau mai demult intentia de a solicita listarea la bursa, insa miscarea a fost amanata in speranta ca la BVB vor fi si zile mai bune. Listarea pe o bursa occidentala, precum cea de la Londra, este irealizabila pentru mai toate companiile IT locale, intrucat au istorie prea mica si o valoare pe masura. In vreme ce pentru bursa de la Londra o companie de 100 milioane USD este mica, pentru Romania o asemenea suma este imensa.
Valoarea in servicii = valoarea partenerilor
Valoarea de piata depinde, nu in ultimul rand, si de sectorul in care activeaza respectiva companie IT. Analistii sunt de parere ca producatorii de soft licentiat au cea mai mare valoare de piata. Este vorba de producatorii de antivirusi GeCAD si Softwin, precum si de Algoritma, care realizeaza software industrial, adaptat cerintelor din Romania. Cele mai importante „active” ale companiilor din sector sunt angajatii acestora, datorita nivelului ridicat de calificare.
In cazul furnizorilor de servicii parerile sunt impartite. Unii analisti sunt de parere ca daca acestea sunt prestate catre un partener strain unic, valoarea de piata a companiei este mai mica, intrucat stabilitatea sa depinde de un singur contract. Altii spun insa ca integratorii de sisteme sunt de viitor. „Un exemplu este recent infiintata companie Siveco Global Services”, spune Calin Tatomir, directorul cabinetului de consultanta IT.
Valoarea de piata a companiilor din servicii va creste insa, pe masura ce partenerii interni de anvergura, precum companiile din domeniul bancar, de telecomunicatii sau din sectorul guvernamental vor pune in practica proiecte importante. „Deocamdata, oferta de proiecte este foarte mica, anul acesta neincheindu-se nici un proiect de peste cinci milioane USD”, adauga Calin Tatomir.
Fara indoiala, cea mai mica valoare o au distribuitorii de produse IT. Aceasta, pentru ca marjele comerciale au scazut foarte mult, iar valoarea totala a pietei este destul de mica. Necesitatea de a stabili valoarea de piata a acestor companii va aparea in momentul in care mari distribuitori internationali, precum Ingram Micro sau Tech Data, vor manifesta interes pentru Romania.
Coordonate diferite pentru companiile aceleiasi industrii
Siveco
A inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 6,6 milioane euro, ceea ce reprezinta o crestere cu 76% fata de anul anterior.
Exportul reprezinta aproximativ 50% din vanzarile companiei, fiind reprezentate de serviciile de outsourcing. Valoarea adaugata: 35% din cifra de afaceri. Actionarii reinvestesc
profitul in productie si in calificarea personalului.
Softwin
A vandut in 2000 de 8 milioane USD. Cresterea in 2001 a fost de 15%, anul acesta estimarile indicand un plus de 25%. Rata profitului este de 25%. Cel mai cunoscut produs al Softwin este antivirusul BitDefender, marca proprie.
Flamingo
Este cel mai mare distribuitor de produse IT din Romania. Anul trecut a vandut de 48 milioane euro. Desi pentru anul in curs estimase o cifra de afaceri de 72 milioane euro, previziunile au fost rectificate la 65 milioane euro, din cauza cresterii mai lente a sectorului. Marje comerciale de maximum 15-20%.
RDS
Numarul unu in Internet cu peste 3.500 de clienti broad-band si 30.000 de clienti dial-up. Grupul RCS&RDS detine si o puternica retea proprie de fibra optica, anuntand, totodata, investitii de 100 milioane USD. In Internet, atingerea profitului operational este asteptata pentru anul in curs.