Cel mai scump training din Romånia nu te învaţă nici tehnici de vånzare, nici cum să consolidezi brandul companiei. În schimb, la finalul cursurilor Erisma, vei putea să joci într-o piesă de teatru, să scrii o nuvelă şi să vorbeşti în public.
Cu excepţia celor mai curajoşi dintre noi, ideea de a te aşeza la pupitru în faţa unui public oricåt de numeros, care, pe deasupra, mai are şi aşteptări de la tine, provoacă palpitaţii, nod în gåt şi transpiraţii reci. Există însă şi un remediu: cursul de leadership creativ Erisma, dezvoltat de Asociaţia Erudio. „Într-o zi m-am dus la un seminar de IT cu vorbitori romåni şi americani şi am observat că, atåta vreme cåt au vorbit romånii, a dormit toată sala, iar cånd au început străinii, ne-am trezit toţi, brusc. Atunci s-a produs un declic, mi-am dat seama că pentru ai noştri singurul scop, odată ajunşi pe scenă, era să fugă de acolo, nu să aibă grijă să le fie înţeles mesajul“, îşi aminteşte Mihaela Gånju, actualul director executiv al asociaţiei, începuturile proiectului Erisma. În 2005, deja expertă în predarea trainingurilor în cadrul companiei în care lucrase în ultimii cinci ani, GTS Telecom, s-a gåndit să lanseze un program „educativ, la graniţa dintre comunicare şi business“, aşa cum îl defineşte ea, prin care să îi înveţe pe managerii romåni să fie creativi şi, cel mai important, să îşi poată transmite mesajele unui auditoriu cåt mai larg. De sprijin a avut parte din plin. Liviu Papadima, decan al facultăţii de Litere din cadrul Universităţii din Bucureşti şi prieten de familie, Adrian Stanciu, fostul ei şef de la Xerox, şi Cosmin Alexandru, partenerul acestuia în firma de consultanţă Ascendis, s-au arătat încåntaţi de idee. În scurt timp, a fost pusă la punct programa şi au fost căutaţi profesorii, „persoane pe care le preţuiam şi pe care ni le-am fi dorit alături“. Astăzi, cursul este structurat în şase module, astfel: scriere creativă (cu Ioana Pårvulescu), tehnici teatrale (cu Oana Pellea şi Marian Popescu), dezbatere şi dialog constructiv (cu Robert Turcescu şi Mircea Toma), vorbirea în public (cu Cosmin Alexandru şi Liviu Papadima), arta cultivării (cu Horia-Roman Patapievici) şi branding personal (cu Cosmin Alexandru). „Vrem să îi facem pe oameni să îşi arate personalitatea şi să joace cartea aceasta a vorbirii în public autentic şi cu stil, să fie ei înşişi, cu gåndurile şi convingerile lor, cu corpul şi mişcările lor, să vorbească ferm despre ceea ce cred, să adăugăm o notă de originalitate şi de creativitate“, explică Mihaela Gånju obiectivele Erisma.
Programul, la care pot participa cel mult 30 de cursanţi, durează 13 săptămåni şi se organizează de două ori pe an, primăvara şi toamna. În ceea ce îi priveşte pe participanţi, jumătate dintre ei sunt directori generali sau preşedinţi de companii, spune reprezentanta Erudio, iar domeniile din care provin sunt, cu precădere, bancar, IT, telecom, dar şi antreprenori şi reprezentanţi ai ONG-urilor. Printre absolvenţi se regăsesc Alexandra Olaru, managerul de PR şi HR al Unilever South Central Europe, Dan Paul, preşedintele Asociaţiei Brokerilor din Romånia, Eugen Voicu, CEO Certinvest şi Aviva Fond de Pensii sau Mihaela Mateescu, preşedintele Raiffeisen Leasing.
Concurenţa, tarife de cinci ori mai mici
Inspiraţi de exemplul Erudio, consultanţii companiei de training Clever BS au lansat şi ei, de curånd, un curs asemănător, profesori fiind coregrafa Adina Cezar şi actorul Alexandru Agarici. Trainingul „Vorbire şi Mişcare“, dezvoltat în parteneriat cu firma de publicitate Power On, se adresează „managerilor middle şi de top, dar nu în ultimul rånd angajaţilor din departamentele de marketing, PR sau vånzări care doresc să iasă în faţă, să fie remarcaţi atåt prin discurs, cåt şi prin eleganţa şi prestanţa corporală“, după cum spune Violeta Lupu, training manager în cadrul Clever BS. Diferenţele faţă de programul Erisma sunt preţul mult mai redus (960 de euro) şi numărul mai mic de participanţi – maximum 16.
5.000 de euro trebuie să scoată din buzunar cursanţii Erisma. Pentru comparaţie, cele mai scumpe traininguri din domeniile clasice nu depăşesc decåt rareori 2.000 de euro