De ce vor marii retaileri să vândă şi online

În culisele pieţei de retail circulă o informație potrivit căreia Carrefour pune la punct ultimele detalii pentru lansarea unui magazin online. Este al doilea mare retailer care face o asemenea mişcare, după ce Metro Cash & Carry a spart gheaţa, în ianuarie, şi a început să vândă şi online. De ce se arată retailerii clasici dornici să câştige teritoriu şi în mediul virtual?

Noile realităţi ale epocii digitale (creşterea continuă a gradului de penetrare a internetului, a plăţilor cu cardul şi a aplicaţiilor mobile) forţează marii comercianţi să-şi regândească tactica de creştere a afacerilor, crede Bogdan Belciu (foto), partener PwC. „Consecinţele acestei evoluţii – spune consultantul – sunt multiple şi se manifestă tot mai mult în comportamentul consumatorilor, care îşi doresc posibilitatea de a se documenta online despre produsele unui retailer, de a putea compara preţurile – deci o cerere sporită de transparenţă – şi de a putea comanda oriunde şi oricând, într-un mod cât mai simplu”. Retailerului, adaugă Belciu, prezenţa online îi permite să stabilească relaţii mai strânse cu clienţii săi şi să colecteze într-un mod mai facil date privind preferinţele acestora (prin intermediul social media), rezultând într-o ofertă mai adaptată şi procese operaţionale mai eficiente (distribuţie, managementul produselor, marketing, etc.).

Retailul online permite introducerea unui sortiment de produse mai larg, mai diversificat si poate ajuta la cresterea cosului de produse cumparate.

În contextul în care piaţa rămâne în continuare destul de dificilă pentru retaileri, iar aşteptările consumatorilor se schimbă tot mai rapid, „ne asteptam ca în viitorul apropiat (chiar în cursul acestui an) să vedem noi lansări de platforme online ale retailerilor tradiţionali”, comentează Bogdan Belciu.

El crede că folosirea din ce în ce mai mare a telefoanelor inteligente şi a tabletelor a determinat introducerea de platforme dedicate acestor device-uri. De altfel, există în unele ţări programe pe telefoanele mobile prin care se poate cumpăra prin simpla fotografiere a unui anunţ la metrou care conţine un cod de bare şi trimiterea fotografiei către comerciant. Mai mult, prezenţa online creşte în toate formele de retail – „ponderea mare a vânzărilor online în electro-IT este cunoscută şi în România, iar produse precum articole vestimentare, parfumuri, etc. sunt destul de sus în preferinţele consumatorilor pentru cumpărături online. Aceste produse sunt practic vândute de majoritatea retailerilor, deci e-commerce nu se focalizează neapărat preponderent pe produse alimentare”, explică Belciu. Un alt exemplu: şi pe segmentul DIY, Home Depot a continuat să îşi dezvolte prezenţa online,  introducând coduri de bare ce pot fi scanate pentru toate produsele, precum şi aplicaţii pentru Windows, Android şi iPhone.

„Retailul online din România a înregistrat o creştere foarte rapidă în perioada 2006-2011 şi estimările arată că acest ritm de creştere se va menţine în următorii ani. Prin contrast, retailul tradiţional a trecut printr-o perioadă de declin, urmată de una de stagnare”, spune consultantul.

Vânzările online în România reprezintă în prezent doar aproximativ 1% din valoarea totală a retailului, faţă de media Uniunii Europene de 4%. Şi gradul de penetrare al internetului este semnificativ mai redus faţă de media UE (47% faţă de 72%). Mai mult, doar aproximativ 13% dintre utilizatorii de internet din România au achiziţionat produse online în 2011, faţă de o medie europeană de 57% (82% în Marea Britanie).
Cu toate acestea, având în vedere ritmul ridicat de creştere atât al penetrării Internetului cât şi al utilizării mijloacelor moderne de plată, comerţul online din România este aşteptat să crească puternic în următoarea perioadă.

Principalele bariere în calea comerţului online în prezent sunt legate de lipsa unei experienţe directe în acest sens (foarte mulţi consumatori au o percepţie negativă asupra comerţului online fără a fi avut de fapt vreo experienţă negativă), neîncrederea în mijloacele de plată moderne şi satisfacţia scăzută privind serviciile de livrare la domiciliu. Pe măsură ce aceşti factori se ameliorează, va creşte şi cererea pentru retail online. In plus, schimbările în stilul de viaţă care se fac simţite şi în România, mai ales în rândul generaţiilor tinere, cuplate cu răspândirea tot mai mare a aplicaţiilor mobile, vor conduce la o adopţie tot mai răspândită a comerţului online.

Care mai e viitorul celor mici, care au început afaceri de genul acesta online tocmai pentru că era una din puţinele posibilităţi de a mai pătrunde pe piaţa retailului?

„Retailul este un business de volum. Retailerii mici care sunt prezenţi exclusiv pe piaţa online pot supravieţui pe termen mediu şi lung dacă îşi găsesc o nişă de produse şi/sau de servicii, prin care se diferenţiează de concurenţă. În special în condiţiile unei pieţe de retail foarte competitivă în ansamblul ei, în care consumul este în continuare limitat, iar preferinţele consumatorilor sunt foarte corelate cu preţul produselor, este destul de greu dacă nu imposibil ca un retailer dedicat online care nu se diferenşiază să supravieţuiască”, răspunde partenerul PwC. În opinia lui, sunt clienţi care cumpără online din cauza comidităţii, dar mulţi dintre ei preferă achiziţia online tocmai pentru preţul mai scăzut, posibilitatea unor discount-uri sau o ofertă exclusivă de produse sau pachete de produse. 

Pe de altă parte, pe măsură ce competiţia pe segmentul online se intensifică şi aşteptările consumatorilor cresc, retailerii online vor trebui să investească tot mai mult în tehnologie (design-ul website-ului, platformă de comerţ electronic, interfaţa cu aplicaţii mobile) în servicii de livrare de calitate sau puncte de prezenţă fizică pentru ridicarea produselor şi într-o oarecare măsură şi în publicitate.