Cele douazeci de megastaruri care urmau sa cante in jurul datei de 11 august la noi sunt, pana la noi ajustari ale listei, Pavarotti si Modern Talking. In schimb, ne putem lauda ca productia de ochelari din carton cu lentile din folie aluminizata a luat un avant spectaculos. Este vorba despre o multime de initiative private, care mai de care mai aprobate de oftalmologi. Statul ramane sa gireze toata povestea si sa cheltuiasca fonduri - intre un 1,6 si 2 milioane de dolari - pentru promovarea ima
Cele douazeci de megastaruri care urmau sa cante in jurul datei de 11 august la noi sunt, pana la noi ajustari ale listei, Pavarotti si Modern Talking. In schimb, ne putem lauda ca productia de ochelari din carton cu lentile din folie aluminizata a luat un avant spectaculos. Este vorba despre o multime de initiative private, care mai de care mai aprobate de oftalmologi. Statul ramane sa gireze toata povestea si sa cheltuiasca fonduri – intre un 1,6 si 2 milioane de dolari – pentru promovarea imaginii Romaniei cu prilejul mentionat.
Dorotea Ionescu, project manager pentru Eclipsa la Oficiul pentru Promovarea Turismului (OPT), nu se sfieste sa critice cadrul legislativ, care nu permite sa se obtina venituri din astfel de evenimente: „Institutiile omoloage din alte tari – birouri pentru turism – scot profituri importante din activitatile lor, spre deosebire de OPT. Acesta are dreptul, conform legii, sa obtina venituri extrabugetare doar din taxe, care constituie Fondul pentru Promovarea Turismului.”
Cu alte cuvinte, statul este obligat, prin lege, sa cheltuiasca, si nu sa faca bani cu Eclipsa. In tarile cu traditie in domeniu, birourile pentru turism desfasoara o serie intreaga de activitati care includ industria de gadget-uri, prospectele, hartile, albume de arta, casete de prezentare. Concurenta stimuleaza, la randul ei, privatizatii.
OPT a comandat sepci si tricouri, pe care este obligat sa le cadoriseasca, fiindca vanzarea ar insemna venituri extrabugetare. Ar fi fost de asteptat ca un numar de intreprinzatori sa lanseze pe piata produse foarte variate, dar din datele existente, concluzia este ca ne vom procopsi doar cu cateva mii de ochelari, de diverse culori si calitati, unii dintre ei extrem de periculosi pentru retina. Fiindca OPT nu poate decat sa accepte sau nu folosirea logo-ului oficial al campaniei: „Legal, nu avem cum sa controlam toata aceasta productie, spune tot Dorotea Ionescu. De pilda, OPT nu poate evita aparitia pe piata, a unor ochelari de soare care nu confera protectia necesara.”
Seria evenimentelor programate in preajma zilei de 11 august este un fel de armonica (sau, frumos spus, „structura modulara”). Concertele de anvergura, cu artisti scumpi – care, la randul lor, pot aduce bani multi – depind de sponsori, iar sponsorii sunt in general companii multinationale, care si-au ajustat si rasajustat bugetul pentru Romania, in functie de evenimente ca batalia de la Costesti si razboiul din Kosovo. Oricata competenta ar investi Agentia „Momentum”, organizatorul evenimentului, alaturi de OPT, nu se poate sti, de pe acum, cine si unde va veni, fiindca bugetele sponsorilor fluctueaza, in ultima instanta, in functie de aceeasi imagine a Romaniei, cea pe care vrem s-o dregem cu Eclipsa. Exista, in proiect, un Festival „Cercul de Aur”, mostenitorul („transfer de imagine”, pe limba publicitatii) Cerbului, cel care nu se mai face fiindca nu s-au gasit, iarasi, tot sponsori.
Absolut certa este doar prezenta lui Luciano Pavarotti, care va canta in data de 11 august, in Piata Constitutiei. Insa, Mihai Constantinescu, presedintele Artexim, are toate motivele sa fie ingrijorat, din cauza faptului ca biletele la concert se vand incet. Artexim pregateste evenimentele cu cateva luni inainte si le contramandeaza foarte rar, dar exista, in continuare, riscul ca venirea lui Pavarotti la Bucuresti sa insemne o paguba de cateva sute de mii de dolari, desi institutia numita a promovat concertul cum a putut mai bine.
In afara de cativa astronomi celebri in breasla lor, care se vor catara cu rucsacul in spate la Sarmizegetusa, manifestari de Eclipsa vor mai avea loc la Constanta si la Ramnicu Valcea, oras in care este anuntata prezenta formatiei Modern Talking.
Daca ar fi o domnisoara sedusa si abandonata, bugetul de stat s-ar mai putea consola cu impozitele din cazarea turistilor dispusi sa se distreze ieftin si nu se stie cat de bine, insa strainii isi programeaza deplasarile din timp. Or, pana a nu se fi terminat razboiul din Kosovo, operatorii de turism occidentali puneau pe cine voia sa vina la noi sa semneze o declaratie ca fac la stanga dupa Iugoslavia pe propria raspundere. Asa incat, in momentul de fata, nimeni nu mai estimeaza nimic in materie de numar de turisti sau venituri obtinute.
Probabil ca agentiile – guvernamentale sau nu – implicate in intreaga poveste si-au facut treaba cat se poate de bine. Rezultatul este totusi foarte departe de orizontul de asteptare creat. La mai putin de doua luni pana la eveniment, organizatorii vad deja negru inaintea ochilor.
Iulian Comanescu