Potrivit ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații), noul regulament vizează:
- reducerea tarifelor reglementate la nivel de gros;
- specificarea tarifelor maxime pe care un operator vizitat le poate percepe de la celălalt operator în timpul roamingului;
- asigurarea accesului utilizatorilor la servicii de aceeași calitate în toate statele membre UE;
- noi obligații de informare în sarcina operatorilor, atât în ceea ce privește tarifele aplicate, cât și pentru asigurarea accesului la serviciile de urgență pentru toți utilizatorii, incluzând aici și persoanele cu dizabilități;
De asemenea, începând cu 1 iulie 2022, în cazul depășirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii de roaming în Uniunea Europeană (UE)/Spațiul Economic European (SEE), vor scădea și suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior, astfel că, până la sfârșitul anului, se aplică următoarele valori:
- suprataxa pentru date – 2 Euro/GB, fără TVA;
- suprataxa pentru apelurile primite – 0,55 eurocenţi/minut, fără TVA;
- suprataxa pentru apelurile efectuate – 2,2 eurocenți/minut, fără TVA;
- suprataxa pentru SMS-urile trimise – 0,4 eurocenți/SMS, fără TVA;
- Aceste suprataxe se vor aplica la depășirea volumului de consum rezonabil.
ANCOM a dezvoltat o aplicație specială pentru utilizatorii de roaming
Pentru a ușura estimarea volumului de date pe care utilizatorii le pot consuma în roaming în UE/SEE, fără suprataxă, ANCOM a dezvoltat o aplicație de tip widget, ce va fi actualizată cu noile tarife începând cu data de 1 iulie 2022.
„Principalele noutăți aduse de noul cadru legislativ se referă la asigurarea aceleiași calități a serviciilor de comunicații electronice, precum cea de care utilizatorul beneficiază în țara sa de origine, dacă rețelele și tehnologiile necesare sunt disponibile și în rețeaua din statul membru vizitat.
Astfel, un utilizator al serviciilor de roaming care are acces la serviciile 5G în statul de origine, ar trebui să aibă acces la același tip de servicii în roaming, dacă acestea sunt disponibile în statul membru vizitat”, scrie în comunicat de presă emis de către ANCOM.
Ce mai vizează noul regulament privind roamingul în UE?
Totodată, prevederile noului regulament vizează și creșterea gradului de informare a utilizatorilor cu privire la tipurile de servicii care pot genera costuri suplimentare, cum ar fi apelarea liniilor telefonice pentru clienți, a serviciilor de asistență sau a companiilor de asigurări. Aceste servicii pot fi gratuite sau pot avea un tarif mai mic în cazul unui apel din țara de origine, în timp ce în roaming se pot aplica majorări tarifare.
„Tot pentru creșterea gradului de informare a utilizatorilor, sunt prevăzute obligații de informare prin intermediul SMS-urilor în legătură cu costurile suplimentare care se aplică în cazul utilizării serviciilor de roaming în rețelele non-terestre, care sunt de obicei utilizate pentru conexiuni mobile la bordul avioanelor și al vapoarelor și nu intră sub incidența normelor privind roamingul.
Suplimentar față de notificările transmise utilizatorilor la atingerea unui prag de 80% din plafonul financiar/de date implicit (în valoare de 50 de euro, fără TVA) și la momentul în care plafonul financiar sau de volum ar urma să fie depășit, Regulamentul prevede că furnizorul trebuie să transmită o notificare suplimentară pe dispozitivul mobil al clientului dacă acesta consumă mai mult de 100 de euro într-o perioadă lunară de facturare, fără TVA.
Notificările respective indică procedura care trebuie urmată în cazul în care clientul dorește continuarea furnizării serviciilor respective, precum și costurile asociate fiecărei unități suplimentare care urmează să fie consumată. Dacă utilizatorul nu răspunde conform instrucțiunilor primite, furnizorul de servicii de roaming sistează imediat furnizarea și facturarea către client a serviciilor de date în roaming. Utilizatorul poate solicita continuarea sau reluarea furnizării serviciilor”, a explicat ANCOM.
De asemenea, la intrarea într-un stat membru UE, furnizorii de servicii de roaming se asigură că clienții serviciilor de roaming sunt informați în mod adecvat cu privire la mijloacele de acces la serviciile de urgență din acel stat, inclusiv la mijloacele alternative de acces la aceste servicii disponibile persoanelor cu dizabilități.