Când vine vorba de hairstilişti cu diplome la unele dintre cele mai înalte şcoli de profil de lume şi de colecţii de tunsori inspirate din curentul dadaist, gândul te poate duce la un salon luxos, cu preţuri exorbitante, plasat undeva la etajul superios al unui mall din centrul oraşului.
Lucrurile nu stau tocmai aşa. Salonul Danicosti se află undeva în Drumul Taberei, în Capitală, iar preţurile nu sunt de speriat. În rest, totul este exact ca în descrierea de mai sus. Cei trei stilişti care lucrează aici au fiecare mastere în afara ţării şi continuă să îşi perfecţioneze arta de la an la an.
Daniela Ioniţă, directorul general al salonului, munceşte cot la cot cu angajaţii săi şi se mândreşte că a reuşit să pună pe picioare o astfel de afacere. Salonul Danicosti a fost deschis în urmă cu 15 ani, în 1994, şi a avut la bază experienţa acumulată de Daniela Ioniţă la Cooperativa Igiena, pe vremea comunismului.
Drumul de la Igiena “comunistă”, la salonul din “capitalism”
Dacă atunci totul era foarte simplu şi nimeni nu cerea vreo tunsoarea ieşită din comun, lucrurile s-au schimbat. Acum, stiliştii salonului participă anual la mastere de perfecţionare în afara ţării pentru a aduce clienţilor săi colecţiile cele mai noi. Aceasta are deja zeci de diplome Wella şi Schwarzkopf şi în plus participări la seminarii la Gandini şi Toni&Guy, academii de coafura cu recunoaştere internaţională.
Ea povesteşte că pe vremea când în Capitală existau doar frizeriile Igiena lucrurile erau mult mai simple.
“Atunci nu existau atâtea tehnici şi nu eram la curent cu colecţiile din afara ţării. Totul era cenzurat şi abia dacă ajungeau la noi tendinţele de peste graniţe”, explică directoarea Danicosti. “Când primeam aparatură nouă, clienţii se înghesuiau la uşile frizeriei şi voiau să le încerce”, îşi mai aminteşte aceasta.
6.000 de euro pentru un Master în hairstyling
Acum lucrurile au evoluat. Numărul saloanelor de coafură este în creştere iar cei cu dare de mână aleg numele mari de hairstilişti pentru a-şi pune la punct look-ul. Asta înseamnă că şi profesioniştii din domeniu trebuie să ţină pasul cu noile colecţii.
“Fiecare master la care participăm necesită înscrierea pe o listă de cel mult 10 participanţi. Pregătirea noastră temeinică a făcut ca până acum să fim printre cei admişi, poate chiar singurii din România”, a spus Diana Ioniţă. Cursurile de specializare durează în general trei zile. “Este vorba de mastere pentru cei cu pregătire de top tocmai de aceea totul se desfăşoară repede. Timp de trei zile stăm cu foarfecele şi cu pieptănul în mână lângă maeştrii acestor academii şi apoi dăm un examen”, explică Daniela Ioniţă.
Pentru aceste cursuri salonul Danicosti trebuie să cheltuie cel puţin 6.000 de euro în fiecare sezon. “Facem aceste mastere de perfecţionare în februarie şi în octombrie, anual. Fiecare deplasare costă 6.000 de euro cel mai puţin”, spune Daniela Ioniţă. Suma este acoperită din profitul salonului, iar o parte din bani se duce pe catalogul cu noile tendinţe în tunsori, catalog care este eliberat o dată cu diploma.
Hairstiliştii de la Danicosti nu se duc în fiecare an la aceleaşi cursuri. “Alegem de fiecare dată alte academii, ne înscriem în noi programe. Am fost până acum în Italia, Spania, Franţa şi Anglia”, spune reprezentanta salonului.
Clientul înainte şi după ‘89
Când vine vorba de atitudinea celor care merg astăzi la saloanele de coafură, Diana Ioniţă spune că “lipseşte educaţia” comparativ cu perioada comunistă.
Chiar dacă înainte de 1989 nu existau decât frizeriile Igiena, clienţii erau mulţi şi educaţi. “Atunci toată lumea îşi permitea să vină cel puţin de două ori pe lună să îşi schimbe culoarea părului, să se coafeze sau să îşi facă manechiura. Acum lucrurile s-au schimbat”, spune reprezentanta Danicosti. Astăzi sunt foarte mulţi cei care aleg să facă acasă toate tratamentele necesare, “însă aceasta nu este cea mai bună alegere”.
Daniela Ioniţă subliniează că în zilele noastre oamenii nu sunt informaţi, nu sunt “împinşi” spre saloane. “Se pare că astăzi deviza generală este ‘chinuie-ţi părul acasă’. Cred că breasla coaforilor din România ar trebui să pună bazele unor programe care să îi facă pe potenţialii clienţi să vină în saloane”, mai spune aceasta.
De asemenea, capitalismul a făcut ca numărul celor care se duc în saloane să scadă. “Acum nu îşi mai permit atât de mulţi oameni să vină la un salon pentru o tunsoare sau pentru un tratament”, conchide Daniela Ioniţă. Cu toate acestea, comparativ cu acea perioadă, bărbaţii se îngrijesc mai mult de aspectul lor. “Pe vremea comunismului bărbaţii nu se înghesuiau la uşa Igiena. Acum stau cot la cot cu femeile”, mai spune aceasta.
Cum se acoperă denivelările din încasări
Anul 2009 a fost o adevărată încercare şi pentru saloanele din România. “Numărul clienţilor este mai mic. Sau cei care vin la salon aleg să facă o vizită pe lună, în loc de două. Cifra de afaceri este şi ea mai mică”, a spuns Daniela Ioniţă.
Dacă în prima jumătate din 2008 afacerile salonului erau de peste 51.000 de euro, în primele şase luni din 2009 a scăzut la 35.000 de euro. În aceste condiţii directoarea Danicosti a luat decizia de a pune chiar ea bazele unei şcoli pentru tinerii care vor să înveţe meserie.
“Am obţinut toate aprobările de la Ministerul Educaţiei în urmă cu cinci luni. Aceasta am considerat că este metoda ideală pentru a acoperi denivelările din încasări”, spune directoarea salonului. Şcoala Danicosti pregăteşte tinerii în cadrul unor programe care durează două sau şase luni, în funcţie de nivelul de pregătire. “Costurile cursurilor sunt de 400 de lei şi respectiv 2.400 de lei, în funcţie de durată”, spune Daniela Ioniţă. Tinerii nu învaţă însă la masă, cu pixul în mână, ci direct în salon, stând alături de hairstilişti.
“Investiţia pentru a demara acest proiect a fost de 20.000 de lei”, mai spune reprezentanta Danicosti.
Colecţie de inspiraţie artistică
În această toamnă Daniela Ioniţă a fost la cursurile de pregătire a Sassoon Academy. Masterul Internaţional ţinut de aceasta a constat în cateva zile de pregatire intensivă cu o echipă internaţională condusă de Mark Hayes, Directorul de Creaţie al Academiei.
“De acolo am venit cu colecţia DaDa Dolls”, spune mândră Daniela Ioniţă. Potrivit acesteia, tunsorile acestui sezon sunt inspirate din picturile dadaiste, combinate cu contururile chic ale anilor ‘80. Tăieturie în romburi sunt în mod voit aşezate pentru a crea contraste dramatice în volum şi textură.
Bretonul este tuns sub formă de castron, cu tăieturi îmbinate de la lung la scurt. “Aşa cum artiştii dadaişti au reinventat arta spargând regulile tradiţionale, convenţionale, aşa tunsorile sunt excentrice şi cu tăieturi curajoase, îndrăzneţe”, spune managerul Danicosti.
“Roşul violet este umbrit cu roz damask, negrul violet sau cenuşiul este combinat cu alb cremos”, explică Daniela Ioniţă trendul acestui sezon.