Producătorii auto forţează limita de jos a preţurilor. Mai mulţi producători auto cu mărci de volum în portofoliu se pregătesc să lanseze pe piaţă modele cu preţuri mici. Pionierul pare a fi şi de această dată grupul Renault-Nissan.

Designerii de la Volkswagen, Toyota, Fiat şi General Motors au deja pe planşete modele destinate segmentului inventat de Renault cu modelul Logan. Cu siguranţă, trendul va fi urmat şi de alte companii, însă marea problemă a zonei „low-cost“ a pieţei auto mondiale rămâne marja de profit extrem de mică. Cu câştiguri de doar 5%, este foarte greu să obţii suficienţi bani pentru a te menţine pe piaţă, nici vorbă să mai investeşti în dezvoltare.

Cu toate acestea, majoritatea companiilor care produc acum maşini cu preţuri sub 10.000 de euro pregătesc game mult mai ieftine. Deocamdată, campionul pare a fi producătorul indian Tata Motors, care va lansa pe piaţa naţională un model al cărui preţ sfidează orice logică: sub 2.000 de euro. Nici cei de la Renault nu se lasă mai prejos, temându-se să nu piardă ritmul atins odată cu prezentarea Logan. Carlos Ghosn, şeful grupului Renault-Nissan, a făcut deja multe declaraţii pe această temă, în ultima, la salonul auto de la Tokio, menţionând că proiectul pus la cale împreună cu indienii de la Bajaj Auto are mari şanse să ajungă şi în Europa. „Dacă cineva poate construi o maşină de 3.000 de dolari (n.n. – 2.000 de euro), cu siguranţă şi noi o putem face“, a spus oficialul de la Renault. „Întrebarea este dacă putem vinde această maşină în afara Indiei“, a continuat Ghosn, concluzionând că „şi dacă accesorizezi o maşină de 3.000 de dolari, tot poţi obţine o maşină de 3.000 şi ceva“.

„Am văzut desenele. Ştim şi ce motor, transmisie şi dimensiuni va avea maşina, dar nu avem încă un prototip“, a declarat Carlos Ghosn presei de la Tokio. Proiectul acestei alianţe de producători pare a fi deja destul de avansat, iar o dată aproximativă pentru intrarea lui pe piaţă este 2010, la numai un an după ce Tata îşi va lansa oficial produsul. Dacă pe piaţa indiană este sigur că ambele modele vor avea vânzări consistente, în Europa, produsul enunţat de Ghosn va avea un mare avantaj în faţa concurenţilor, din cauza notorietăţii brandurilor Renault şi Nissan, dar şi succesului repurtat de Logan. În privinţa profitului, el a menţionat că exemplul Logan este convingător iar faptul că Bajaj vinde produse foarte ieftine şi compania este totuşi profitabilă arată că proiectul poate aduce bani.

Toyota şi Volkswagen intră în horă

76-7991-29_indicalowcost.jpgDacă modelul produs de Tata este o certitudine, grupurile Volkswagen şi Toyota se află încă în faza discuţiilor. Conceptul Up, prezentat de germani la Frankfurt, ar putea costa, conform analiştilor, între 5.000 şi 7.000 de euro, iar niponii şi-au declarat deja intenţia ca, în 2010, să lanseze un produs low-cost. Cu toate acestea, Matthias Wissmann, preşedintele VDA, consideră că industria germană nu trebuie să intre în acest joc. „Marjele sunt prea mici în segmentul low-cost, iar competiţia este deja prea puternică pentru a risca avantajele tehnologice pe care le avem acum“, consideră oficialul asociaţiei producătorilor auto germani.

Şi cei de la GM, Ford sau Fiat sunt gata de o mişcare decisivă în această problemă. „Urmărim cu atenţie acest segment. Nu am luat încă o decizie, dar nu cred că îl putem ignora“, declară preşedintele Ford Europa, John Flemming. „Maşinile low-cost sunt o problemă pe care o privim foarte serios“, a menţionat şi Hans Demant, directorul Opel.

Modelele ieftine Dacia Logan şi Tata Indica, prezente deja pe piaţa europeană, au deschis o nouă zonă a pieţei auto care nu poate fi ignorată, însă trebuie făcută o diferenţiere între ieftin şi foarte ieftin, consideră Michael Robinet, vicepreşedintele CSM Worldwide. „Segmentul low-cost va atrage toate companiile majore însă în zona ultra-low-cost nu vor intra decât câteva“, a declarat acesta.