Aerostar nu îşi limitează producţia într-o singură zonă. La piesele pentru rachetele Arianne şi la avioanele Festival se adaugă recipientele GPL. Chiar şi Boeing a trecut pe la Bacău, pentru reparaţii.
Numai în iunie, Aerostar a anunţat încheierea unor contracte de până la 21 de milioane de euro pentru fabricarea de trenuri de aterizare şi aerostructuri, după ce, în aprilie, compania anunţase acorduri cu clienţii în valoare totală de circa 60 de milioane de euro pentru următorii ani. Boeing sau Airbus au trecut în decursul anilor pe la Bacău, iar statul a lansat întotdeauna comenzi ferme către societate.
Astfel, nu e de mirare că cifra de afaceri a crescut, anul trecut, cu circa 40% în euro, îndeosebi pe baza serviciilor de mentenanţă pe care le oferă compania. Mai mult, în 2006, Aerostar aproape şi-a dublat profitul net, iar acţionarii au văzut acţiunile crescând de şapte ori în ultimii patru ani. „Dezvoltarea companiei a avut ca factori de susţinere faptul că ne-am concentrat asupra domeniilor noastre de excelenţă, iar programele pe care le-am derulat au putut asigura furnizarea de servicii complexe, cu o valoare adăugată tot mai mare“, spune Grigore Filip, preşedintele Aerostar. Potrivit acestuia, fondurile alocate pentru cercetare, dezvoltare, perfecţionarea personalului, modernizarea şi achiziţia de utilaje au contribuit la creşterea cifrei de afaceri şi a profitului.
„Urmărim creşterea ponderii activităţilor de aviaţie civilă. În acelaşi timp, vrem să ne menţinem pe poziţia de furnizor de prim-rang al Ministerului Apărării în domeniul sistemelor de aviaţie şi al sistemelor de artilerie terestre“, a declarat pentru Capital Grigore Filip. Aerostar îşi propune dezvoltarea ca subfurnizor de piese, aerostructuri, subansamble şi echipamente pentru aviaţia generală şi civilă, dar şi pe partea de mentenanţă şi activităţi de conversie/modernizare.
Companiile aeronautice au beneficiat, în ultimii ani, de un mediu internaţional mai favorabil pe segmentul civil, precum şi de majorarea cheltuielilor de la bugetul de stat pe segmentul militar. Devenind membru NATO, România a trebuit să îşi modernizeze şi să-şi extindă flota aeriană, iar Aerostar a beneficiat din plin. Compania este unul dintre principalii furnizori ai MApN, dar a încheiat contracte şi cu guverne străine, precum cele ale Croaţiei sau Indiei.
Offsetul reprezintă o nouă oportunitate nu numai pentru Aerostar, ci şi pentru întreaga industrie aeronautică. Achiziţiile de echipamente militare sunt strict condiţionate de programele de offset. Astfel, companiile străine care vând statului avioane, de exemplu, se obligă să compenseze banii primiţi din România prin investiţii directe sau indirecte în industria de apărare autohtonă. IAR, Aerostar sau Romaero beneficiază deja de programe de offset, însă grosul investiţiilor este aşteptat pentru perioada următoare, după ce statul va achiziţiona 48 de avioane de vânătoare. În lupta pentru contractul de achiziţie vor concura cele mai mari firme din domeniu, precum EADS, Alenia Aeronautica sau SAAB. „Avem o ofertă de capabilitate care ne face să credem că firmele care vor într-adevar să-şi îndeplinească obligaţiile de offset vor decide să coopereze cu Aerostar“, a spus Grigore Filip.
În aşteptarea investiţiilor „grele“ de offset, Aerostar va produce în continuare şi avioane ultrauşoare Festival sau recipiente GPL, pe lângă piese pentru avioane civile. Până acum, vânzările Festival, aeronave cu preţuri cuprinse între 55 şi 60 de mii de euro, au depăşit trei milioane de euro, iar cererea este estimată să urce la 10-20 de aparate pe an.
Acţiunile au urcat de şapte ori în patru ani
CREŞTERE Titlurile Aerostar (ARS) tranzacţionate la BVB au crescut până la un nivel de 22 de lei/ acţiune la mijlocul lunii iulie, de şapte ori mai mare faţă de acum patru ani. De la începutul anului, au crescut de peste două ori.
DIVIDENDE Acţionarii Aerostar au aprobat distribuirea unor dividende brute de 0,87 lei/acţiune, în suma totală de 10,19 milioane de lei din profitul pe anul trecut.
PER: Raportul preţ/câştig per acţiune era de 22,24 la finalul lunii martie. Indicele exprimă, la nivel teoretic, durata de recuperare a unei investiţii într-o acţiune, din profiturile obţinute de emitent. Cu cât este mai mic, cu atât acţionarii îşi pot recupera mai repede investiţia.
sursa: KTD INvest
Planuri de creştere cu 40% până în 2010
Conducerea companiei şi-a propus o cifră de afaceri de 200 de milioane de lei pentru 2010, cu peste 40% mai mare, în lei, faţă de 2006. Cifra de afaceri a Aerostar Bacău a crescut, anul trecut, cu circa 40%, în euro, faţă de 2005, la 140,9 milioane lei (40 de milioane de euro). Profitul s-a dublat la 13,45 milioane lei (3,8 milioane de euro).
Tot pentru 2010, Aerostar şi-a propus atingerea unui nivel de productivitate a muncii de minimum 115.000 lei/salariat. Afacerile ar urma să se concentreze mai mult asupra segmentului de aviaţie civilă. Domeniul aeronautic va reprezenta 60% – 70% din venituri. În acelaşi timp, conducerea vizează majorarea exporturilor la 60% din cifra de afaceri.
Anul trecut, segmentul civil şi-a majorat contribuţia la vânzările companiei cu 24%, pe fondul eforturilor de a furniza pachete de servicii mai complexe, precum şi prin furnizarea de piese de schimb pentru aparate de zbor, de o calitate ridicată, în cadrul unor programe internaţionale importante precum Stork Fokker, EADS şi Part21.
Potrivit analizei Contrast, valoarea economică adăugată creată de companie a fost cea mai mare dintre firmele de profil atât în termeni absoluţi, cât şi relativi. Rentabilitatea capitalului propriu a crescut de la 19%, în 2005, la 32% în 2006. Rentabilitatea vânzărilor a avut, de asemenea, o dezvoltare pozitivă, de la 7%, în 2005, la 12% în 2006.
Aceste performanţe s-au regăsit şi în evoluţia acţiunilor pe bursă. După un an mai puţin favorabil la bursă, în 2005, compania a reuşit să aducă investitorilor un randament de 107% în 2006.
Aerostar este controlată de societatea Iarom Bucureşti, care deţine peste 71% din acţiuni.