„Promovarea principiilor psihologiei şi ale ştiinţei în mediul de business“ - sună mai mult a teorie, la prima vedere, asemenea unei definiții dintr-un dicționar, vizavi de psihologia aplicată în afaceri. Și totuși, se construiesc proiecte și se obține profit, pe o nișă neexploatată încă.
Ideea businessului a apărut cumva natural. Mădălina Bălan (35 de ani) avea experiență în consultanța de resurse umane, „mai exact în zona de recrutare şi selecţie, training, atât în partea de vânzări, cât şi în implementare de proiecte“ și își dorea să treacă în tabăra antreprenorilor. Trecerea s-a realizat treptat, cu un soi de regrete, „bineînțeles“. „A fost greu să mă desprind de compania unde lucrasem șase ani, pentru că iubeam ceea ce făceam, era totul foarte creativ, variat, dinamic și provocator, aveam expunere mare şi vizibilitate“, își amintește ea acum. Practic, în momentul în care a luat decizia să spună „stop“, nu știa ce va face mai departe. Exista însă dorința de a deveni antreprenor. A urmat o pauză de un an, timp în care Bălan a fost cooptată într-un rol de conducere pentru un nou proiect într-o companie care venea tot din zona de resurse umane, după ce tocmai fusese vândută către un fond de investiţii. Abia mai apoi a urmat antreprenoriatul.
Investiție de 50.000 euro, la început
„Eu sunt psiholog şi mereu am visat să mă întorc la o activitate care să aibă mai mult legătură cu zona de psihologie aplicată, în special cu psihometria. Ca trainer și consultant, aplicam cunoştinţe din zona psihologică“, detaliază Mădălina Bălan. Așa că, prin 2006, a înființat HART Consulting. Investiția inițială a fost de 50.000 de euro, iar profitul a venit după primul an de funcționare. Pentru 2013, antreprenoarea crede că va atinge o cifră de afaceri de 0,7 milioane de euro, ajutată, bineînțeles, și de echipa de 13 persoane pe care a crescut-o în ultimii ani. Admite că să fii antreprenor în perioade instabile economic nu este tocmai un lucru ușor: „trebuie curaj şi sânge-rece să faci business de la zero şi cu minimum de investiţie; și multă anduranţă ca să rezişti în vremuri nu tocmai prietenoase pentru businessul privat românesc“.
Dar perioada aceea grea s-a mai temperat, iar companiile-client au acum bugete fixe pentru serviciile promovate de Bălan. Cei mai mulți dintre acești clienți au nevoie de sprijin în procese de selecţie, dar și în dezvoltarea echipelor manageriale. Aceștia vin din foarte multe industrii, de la banking, agricultură și IT&C până la farma, outsourcing și FMCG. „Unul dintre clienți este Lafarge Ciment, pentru care am dezvoltat un program în zona de safety folosind evaluarea Hogan Safety“, adaugă Mădălina Bălan.
Altfel, instrumentele psihometrice sunt folosite de companii pe de o parte ca să-și eficientizeze procesele de recrutare, iar pe de alta pentru performanțele propriilor angajați. „Fiecare dintre noi are nevoie, din când în când, de o oglindă obiectivă. Aceste instrumente îți arată o radiografie a personalității tale“, nuanțează Rodica Obancea, coaching partner HART Consulting.
Paradoxal, deși nu se poate spune despre această piață, a instrumentelor psihometrice, că este matură, totuși concurența este mai mare decât cererea. Marii jucătorii din America, precum Hogan Assessment Systems, sunt foarte interesați de România, chiar dacă nu se poate spune că aici există un nivel de educație similar celui din State, pe acest segment.
Nu e de mirare că pragul de un milion de euro, când vine vorba de cifra de afaceri pentru o companie, este atins în mai mulți ani decât pe alte nişe.
CV Mădălina Bălan
Managing partner la HART Consulting, 35 de ani;
S-a specializat în psihologie organizaţională, având o experienţă de zece ani ca trainer;
Este trainer pe România şi Republica Moldova, fiind specializată și în metodologia Hogan Assessments.