Avea doar 23 de ani când a decis să facă pasul în tabăra antreprenorilor. Trecuse prin câteva experiențe de lucru în afara țării, în vacanțele de vară, și o experiență interesantă pe piaţa de capital ca broker, timp de doi ani. Suficient cât să-și dorească să fie pe cont propriu, având un model în familie: tatăl său.
”După câteva idei de afaceri puse pe hârtie, o afacere cu maşini a fost cea mai viabilă: investiţie mică, risc mic, loc pe piaţa din Ploieşti, alături de multă voinţă, nerăbdare şi energie. Am început în 2005 cu trei maşini, un website şi câteva flyere, iar în 2007 am deschis şi în Bucureşti, având deja un parc auto de 20 de maşini”, își amintește Alice Botnarenco (31 ani) despre primii pași ai afacerii ”Rent a Car Kapitolium”.
Admite că la început a fost mai greu, lovindu-se de reticenţa clienţilor prin faptul că avea doar 23 de ani. Însă, își amintește acum, a avut și clienți care au sprijinit-o cu informaţii din experienţa lor profesională. Fiind încă pe băncile facultăţii, a muncit foarte mult să-și dezvolte afacerea: la început a fost şofer, a făcut marketing şi vânzări, încercând să înțeleagă fiecare aspect din businessul său.
”Ca orice afacere, ai parte şi de situaţii mai puţin plăcute, iar în cazul meu, am avut de gestionat de la furturi de maşini până la accidente şi neplata facturilor. Sunt situaţii care te pun în dificultate, dar te şi provoacă pentru că trebuie să reacţionezi imediat şi să cauţi soluţii, însă este clar că au rolul de a contribui la dezvoltarea ta profesională”, detaliază antreprenoarea.
La finalul anului 2008, a întâmpinat prima situaţie diferită în afacerea sa, cauzată de începutul recesiunii. Multe dintre contractele pe termen lung cu companiile s-au încheiat, acestea renunţând la serviciul de rent a car, altele închizând sucursalele din România. A urmat o evaluare a afacerii şi, povestește Alice Botnarenco, a luat hotărârea că trebuie să rămână pe piaţă, chiar dacă ”va fi la un nivel mai mic”. Aşadar, a vândut o parte dintre maşini şi a închis leasinguri.
Dar recunoaște că, în cele din urmă, criza financiară a avut şi un rol benefic. În 2009, i-a venit ideea să înfiinţeze un grup de discuţii pe Linkedin dedicat femeilor în afaceri şi intitulat ”Femei ÎN Afaceri”. La momentul respectiv avea multe întrebări şi curiozităţi despre mediul de afaceri feminin din România. În cele din urmă, a fondat ”Femei ÎN Afaceri”, o asociaţie non-profit, cu scopul de a extinde mediul de afaceri feminin din România.
”Anul trecut, am reprezentat România la cel mai mare forum economic internaţional – ”Global Summit of Women” -, eveniment care a reunit peste 1.000 de femei-lider din întreaga lume. De asemenea, am lansat o platformă online cu ajutorul căreia membrele organizaţiei îşi pot crea un profil online de business şi se pot conecta între ele”, explică Botnarenco.
Mai mult, apartenenţa la această comunitate ajută o femeie de afaceri să-și dezvolte businessul, beneficiind, în același timp, de reduceri la evenimentele de business networking şi la cele oferite de partenerii organizației. ”De exemplu, dacă doreşti să mergi la Braşov şi ai nevoie de cazare, prin calitatea de membră beneficiezi de reduceri la hotelurile partenere. (…) Anul acesta chiar am deschis două sucursale, una în Braşov şi cealalată în Cluj-Napoca. Îmi doresc să construim cea mai mare comunitate de femei în afaceri din România”, mai spune Botnarenco. În opinia ei, oricine își dorește un business are nevoie de informaţii despre cum ar putea să înceapă, are nevoie de surse de finanţare, de poveşti reale de succes, de mentori şi, mai ales, de o educaţie antreprenorială.