Oficial, de marţi, începe perioada de soldare (OG 99 din 2000), iar pentru a epuizea stocurile de haine şi încălţăminte de iarnă, retailerii ieftinesc marfa cu 70 până la 90%.
Miza e cu atât mai mare cu cât consumul a scăzut în ultimii patru ani din cauza recesiunii. Evident, acest lucru a afectat profitabilitatea tuturor retailerilor. Prin urmare, preţurile tăiate rămân cea mai bună strategie care deschide portmonee în vreme de criză.
“Consumatorii sunt mult mai atenți cum își cheltuie banii. Cele mai mari vânzări se fac prin promoții“, confirmă Bogdan Belciu, partener la PwC. Bine spus promoţii, pentru că acesta e mesajul afişat în cele mai multe vitrine ale magazinelor, şi nu cel de "reduceri".
Explicaţia ţine de vechea controversă dintre comercianţi şi primării: pentru a avea dreptul să scrii reduceri, trebuie să plăteşti o taxă la primărie şi să anunţi exact care este perioada în care dai articolele mai ieftin. Teoretic, din punct de vedere legal, începând cu data de 15 ianuarie şi până pe 15 aprilie inclusiv, magazinele pot vinde produsele de iarnă cu 50% – 90 % mai puţin.
Practic însă, cei mai mulţi dintre comercianţi nu anunţă primăria şi preferă să meargă pe varianta promoţiilor care se pot face oricând în timpul anului, cu condiţia să nu se vândă sub preţul de achiziţie.
Cei mai experimentaţi cumpărători au învăţat deja şiretlicul comercianţilor şi ştiu că "reducerile" camuflate în "promoţii" încep de fapt mai devreme. În realitate, în perioada în care ar trebui să înceapă reducerile care marchează sfârşitul unui sezon, rafturile magazinelor sunt deja pline cu noile colecţii.
Retaileri precum Zara, H&M, C&A, New Yorker sau Mango aplică în primă instanţă reduceri mai mici în perioada aşa-numită "de promoţii" şi ulterior vin reducerile mai mari. |n magazinele lor, în prezent nu mai este prea multă marfă pentru soldări. Încet-încet a intrat colecţia nouă pe rafturi.
Dincolo de perioadele clasice pentru reduceri, retailerii au înţeles şi ei că pe timp de criză trebuie să lase deoparte marjele mari de profit. Astfel, ei ies pe piaţă cu campanii agresive de promovare şi promoţii care mai de care mai atractive: reduceri de preţ de câteva procente; al doilea produs la jumătate de pret; vouchere sau al treilea produs gratis la cumpărarea altor două. Chiar şi aşa, creşterile de 30% din anii trecuţi par, acum, doar un vis frumos.