Ford Focus Wagon
Inca din faza proiectului, specialistii americani isi propusesera sa devina prin Ford Focus liderii clasei compacte. Pentru aceasta lupta aveau nevoie de toata gama de caroserii: doua volume si jumatate (adevaratul Ford Focus), trei volume (berlina Focus) si combi (Ford Focus Wagon).
In vara acestui an, v-am prezentat varianta cu cinci usi a Ford Focus. In afara spatiului interior si a dimensiunilor exterioare, care sunt mult mai mari in cazul versiunii Wagon, aceasta beneficiaza de acelasi grad de confort si siguranta. Ele au fost evidentiate intr-un test ce a avut ca destinatie Sinaia.
Incercam sa simulam o scurta iesire in natura, pentru a demonstra calitatile de masina de vacanta.
Motorizarea acestui break nu se deosebeste de cea pentru varianta cu cinci usi: trei motoare pe benzina (1,4 l/75 CP; 1,6 l/100 CP; 1,8 l, 16 V/116 CP) si unul diesel (1,8 D/90 CP). Autoturismul testat de noi era echipat cu un motor de 1,6 l/100 CP, identic cu cel care echipa varianta cu cinci usi, testata cu cateva luni in urma.
Diferentele, din punctul de vedere al tinutei de drum, sunt insesizabile. Totusi, ea este influentata, la un moment dat, de capacitatea de incarcare, mult mai mare in cazul versiunii Wagon. Cu toate acestea, suspensiile independente si directia – servoasistata precisa – isi fac din plin simtita prezenta.
Fiind o masina de vacanta, conteaza in primul rand spatiul interior. In ceea ce priveste locurile, pasagerii din spate beneficiaza de un spatiu marit, la nivelul picioarelor, cu un cm. Mult mai important este volumul de incarcare, 520 l, care, prin rabatarea banchetei din spate, ajunge la 1.600 l. De asemenea, Ford Focus Wagon poate fi incarcat cu 437 kg si/sau remorca 1.200 kg (cu dispozitiv de franare).
Ford Focus Wagon este disponibil in Romania prin Romcar. Pretul de baza al acestei variante este 42.000 marci germane (cu taxe).
Opel Astra Sport
In urma cu aproape o luna, reprezentanta Opel pentru Europa de Est si Sud-Est a organizat la Cluj-Napoca un drive-test in cadrul campaniei Opel Model Year 2000. Modelele prezentate au fost: Astra, Zafira, Vectra, Omega, fiecare cu cate doua motorizari. Astazi, vom zabovi asupra singurului model sport dintre cele amintite, Opel Astra Sport.
Designul exterior este unul pur sportiv: jante din aliaj usor, caroserie cu doua usi, spoiler, in care sunt incluse proiectoarele pentru ceata. Farurile si stopurile sunt la fel ca si cele ale modelului de baza, Astra.
Inauntru, ies in evidenta scaunele cu suport lateral si volanul cu trei spite. Chiar daca este un autoturism cu un caracter sportiv, nu lipsesc instalatia de climatizare si cea audio. Tot pe consola centrala, langa schimbatorul de viteze, se afla butonul care cupleaza sau decupleaza sistemul de control al tractiunii. Pentru confortul pasagerilor, atat geamurile, cat si oglinzile retrovizoare sunt controlate electric.
Pentru a face trecerea de la confortul interior la tinuta de drum, trebuie sa amintim suspensiile. Acestea sunt independente numai pe fata, dar toate sunt cu gaz sub presiune si influenteaza in mod pozitiv tinuta de drum atat pe asfalt, cat si pe macadam.
Cheia succesului acestui model ramane motorul, care are o cilindree de 2 l, 16 valve si dezvolta 136 CP/5.600 rot./min. Regimul normal de schimbare a vitezelor este de aproximativ 4.000 rot./min. Totusi, dand frau liber caracterului sportiv declarat al modelului Astra, putem schimba lejer vitezele la 6.000 rot./min. si peste. Chiar si la acest nivel al turatiei, motorul inca mai are rezerve. Viteza atinsa a fost de 170 km/h, cu mult sub cea declarata, 208 km/h, si aceasta doar din cauza drumurilor.
La astfel de viteze, siguranta activa joaca un rol important: franele pe fata au discuri ventilate cu diametrul de 280 mm, iar pe spate sunt discuri cu diametrul de 264 mm. Sistemul ABS este oferit in standard.
Avand un coeficient aerodinamic de 0,3, o acceleratie de la 0 la 100 km/h, in 9 secunde si un consum mixt de 8,3 l benzina fara plumb/100 km, Opel Astra Sport este un cadou pe care oricine, l-ar dori, dar numai unii il pot face: 39.200 marci germane.
Volvo Cross Country
Assar Gabrielsson, unul dintre fondatorii Volvo, spunea ca: „Autoturismele sunt conduse de oameni. De aceea, principiul dupa care se ghideaza Volvo este si ramane siguranta.
Autoturismul pe care il prezentam in continuare este unul dintre cele mai sigure din lume si poate transporta o familie cu cinci copii.
Volvo Cross Country, prescurtat V70 XC, este un autoturism care asigura acelasi confort, fie ca ruleaza pe sosea, fie pe drumuri neasfaltate.
Volvo V70 XC dispune de sistemul AWD – All Wheel Drive – prin care motorul isi distribuie puterea rotilor in asa fel incat, in permanenta, sa existe o cat mai buna aderenta. Acest lucru se realizeaza de la sine, fara a fi nevoie de vreo comanda in plus.
Pentru o cat mai buna tinuta de drum, toate rotile dispun de suspensii independente, iar garda la sol a fost marita. De asemenea, tinand cont de starea drumurilor pe care poate rula, sistemul de bare antiroll a fost mult imbunatatit.
La inceput am precizat ca Volvo V70 XC este una dintre cele mai sigure masini din lume. Sa detaliem. In cazul unui impact frontal, exista cateva sisteme care functioneaza: airbag, coloana volanului fractionabila, centuri de siguranta care previn alunecarea pe sub ele. In cazul unui impact lateral: SIPS – Side Impact Protection System (forta unui impact lateral este deviata de SIPS catre stalpii de sustinere, plafon, podea si alte parti ale caroseriei), airbag-uri laterale pentru protejarea capului si a pieptului, iar in usi exista materiale absorbante de energie. In cazul unui impact din spate, acest model beneficiaza de: WHIPS – Whiplash Protection System (spatarele scaunelor din fata se lasa pe spate pentru a reduce fortele ce actioneaza asupra coloanei vertebrale), tetiere, zone de deformare etc.
Interiorul este atat de luxos, incat nici nu banuesti ca esti vegheat de atat de multe sisteme sau ca te afli intr-o masina asemanatoare celei de teren. Tabloul de bord contine trei cadrane mari: vitezometru, turometru, iar al treilea este format din doua mai mici, care masoara temperatura apei si nivelul benzinei. Consola centrala cuprinde comenzile sistemului de climatizare si ale celui audio. Geamurile si oglinzile se actioneaza electric.
Spatiul interior este urias. Rabatarea scaunului din dreapta soferului face ca lungimea obiectelor transportate sa poata atinge trei metri.
Pentru motorizarea acestui „4×4 s-a folosit un motor de
2,4 l, ce dezvolta 193 CP, la 5.100 rot./min., avand un cuplu maxim de 270 Nm pe o plaja de turatii cuprinsa intre 1.600-5.000. Viteza maxima este de 215 km/h, iar consumul mediu de 10,2 l benzina fara plumb/100 km.
Volvo Cross Country poate fi achizitionat si in Romania, de la noul sau unic importator EIT Forum Auto SRL, contra sumei de 54.000 dolari (cu taxe).
Opel G 90
In octombrie a.c., prototipul G 90 a fost desemnat de revista Automotive News International prototipul anului. Cu un motor de 60 CP, un consum de 3,88 l/100 km si un coeficient aerodinamic de 0,22, sa speram ca va avea un pret pe masura. Adica mic.