Barcelona, Bergamo (Milano). Cateva zile mai tarziu, Mos Craciun a sosit la Tarom cu alt cadou, la fel de neplacut ca primul: Myair, o alta companie low-cost, de data aceasta cu sediul in Italia, a inceput sa zboare din Bucuresti spre Venetia si Bergamo (Milano). Tarifele practicate de cele doua companii low-cost catre destinatiile din Italia sunt in medie, de sub 200 euro, cu toate taxele incluse, dar daca iti faci rezervarea cu cateva luni inainte, ai sansa sa prinzi si tarife mai mici. In cel
Barcelona, Bergamo (Milano). Cateva zile mai tarziu, Mos Craciun a sosit la Tarom cu alt cadou, la fel de neplacut ca primul: Myair, o alta companie low-cost, de data aceasta cu sediul in Italia, a inceput sa zboare din Bucuresti spre Venetia si Bergamo (Milano). Tarifele practicate de cele doua companii low-cost catre destinatiile din Italia sunt in medie, de sub 200 euro, cu toate taxele incluse, dar daca iti faci rezervarea cu cateva luni inainte, ai sansa sa prinzi si tarife mai mici. In cele cateva saptamani de operare, avioanele celor doua companii nu au fost foarte pline, iar pasagerii au fost in mare parte romani stabiliti in Italia, care si-au petrecut sarbatorile in Romania. Dar a fost de ajuns pentru ca transportatorul national sa admita ca nici protestele oficiale, nici cele mascate, nu-i folosesc in lupta cu noii sai competitori, intr-o tara pe cale sa puna in practica acordul de Open Sky, care va permite in scurt timp oricarei companii aeriene straine sa atenteze la cota de piata detinuta de Tarom. Compania nationala a trecut la masuri dure si, concomitent cu lansarea Blue Air, a lansat o oferta speciala: bilete de zece euro fara taxe pe anumite rute interne, ce-i drept nu si pe Bucuresti-Timisoara, ruta interna cea mai profitabila a transportatorului national in 2004. Vazand ca nu-i de glumit cu companiile low-cost, cam in acelasi timp cu lansarea Myair a scos pe piata o noua oferta speciala. In perioada ianuarie-martie, vor exista pentru anumite destinatii bilete la tarife speciale, mult reduse fata de cele practicate in 2004. Bineinteles, printre destinatii se numara si Italia, unde, coincidenta sau nu, tarifele sunt foarte apropiate de cele ale concurentilor sai. De exemplu, daca in noiembrie 2004 un bilet Bucuresti-Roma costa in jur de 250 euro fara taxe, in februarie 2005 vom avea sansa sa gasim bilete la doar 192 euro, nu doar spre Roma, ci si spre Milano. Batalia cea mare intre companiile de curse regulate si companiile low-cost se duce pentru destinatiile din Italia, tara in care traiesc si muncesc cateva sute de mii de romani. Conform estimarilor, anul trecut traficul total Romania-Italia a depasit 400.000 de pasageri, iar in 2005 tarifele scazute vor atrage cu siguranta macar o crestere de 25%, egala cu aceea prognozata pentru piata romaneasca, daca nu mai mult. Nicolae Demetriade, reprezentantul Myair in Romania, estimeaza ca in 2005 aproximativ 70.000 – 80.000 de pasageri vor zbura cu Myair, in conditiile in care compania va opera 14 curse pe saptamana, iar gradul de incarcare va atinge cel putin 70%. La randul lor, pentru 2005 reprezentantii Blue Air prevad ca vor avea 160.000 – 170.000 de pasageri, adica aproape o cincime din traficul Tarom. De asemenea, din primavara acestui an, Blue Air vrea sa inceapa operarea spre Cairo (Egipt) si o destinatie din Germania, posibil DALsseldorf, MALnchen sau Berlin. In acest caz, ar trebui sa ne asteptam deja la reducerea tarifelor practicate de companiile de curse regulate pe aceste rute. Semnalul ca ideea de low-cost are mari sanse de reusita in viitor l-a dat, chiar la sfarsitul lui 2004, cea mai mare companie aeriana europeana, Air France – KLM. Preturile biletelor la toate cele 66 de curse europene cu plecare din Amsterdam, inclusiv catre Bucuresti, au fost reduse cu 40% de la 1 ianuarie 2005. De exemplu, pretul unui bilet de avion Amsterdam-Londra va scadea de la 109 euro la 69 euro, pret care nu include taxele de aeroport. Operatorul aerian a anuntat ca va mentine neschimbata calitatea serviciilor, oferind pasagerilor gratuit la bord mancare si bautura. Cu alte cuvinte, va avea tarife apropiate de cele ale companiilor low-cost, dar pasagerii vor beneficia in plus de servicii la bord si de punctualitate, cea mai mare problema a operatorilor low-cost.Ce-mi place concurenta! Mi-am planificat deja o vacanta in Italia in februarie 2005. Nu stiu inca daca voi merge la Milano sau la Venetia. Biletul de avion costa la fel de putin pentru ambele destinatii.
Blue Air
Blue Air are doua avioane Boeing 737 si opereaza patru destinatii: Timisoara (10 zboruri pe saptamana), Lyon (4 zboruri pe saptamana), Barcelona (3 zboruri pe saptamana), Milano (5 zboruri pe saptamana). Din primavara, Blue Air vrea sa deschida Egipt si Germania. Se estimeaza ca gradul de ocupare a celor doua avioane va fi de 90%, urmand a prelua inca 1-2 avioane in acest an.
Tarife Blue Air: Bucuresti-Milano – 152 euro
Myair
Din 17 decembrie 2004, europenii beneficiaza de serviciile unei noi companii low-cost.
Myair opereaza deocamdata opt destinatii, 5 in Italia (Venetia, Napoli, Catania, Bergamo, Brindisi) si trei in Europa (Barcelona, Madrid, Bucuresti). Din cele peste 100 de curse pe saptamana, 14 zboruri sunt pe rutele Bucuresti-Venetia si Bucuresti-Milano.
Tarife Myair: Bucuresti-Milano – 93 euro, Bucuresti-Venetia – 94 euro.