Studentii sau tinerii absolventi de studii medii si superioare sunt, de regula, afaceristi fara prea mare experienta si fara prea multi bani. Oricine are nevoie de fonduri cu care sa demareze si sa-si sustina, cel putin o perioada, activitatea. Pentru cei care nu au suficiente economii este cel mai dificil. „Eu nu as apela la surse clasice de atragere a fondurilor: programe de finantare sau credite. Cred ca varianta cea mai fezabila este sa convingi oamenii bogati, cu bani, sa investeasca in afacerea ta. Daca ai intr-adevar o idee fezabila si un plan de afaceri realist, te duci si insisti pe langa oamenii cu foarte multi bani, pana ii convingi. O idee: concepi un fluturas foarte bine gandit ca grafica si text si il pui pe parbrizul tuturor masinilor foarte scumpe care iti ies in cale. Din 300 de incercari, poate trei persoane te vor contacta”, spune Bogdan Mitu, director general al propriei firme de web design, SoftOrigin. Bogdan si-a terminat studiile in Belgia, acum cinci ani, dupa care s-a intors in Romania si l-a convins pe directorul companiei franceze Euro Mediteranee sa il ajute sa demareze o afacere in domeniul software. „Desigur, exista si surse de finantare clasice. Parerea mea este ca nu sunt avantajoase pentru business-start”, mai spune Bogdan. si totusi, este greu sa reusesti de unul singur. „Sfatul meu, pentru toti cei care incearca sa demareze activitatea unei firme, este sa accepte consiliere de la specialisti, pe fiecare domeniu in parte. Daca ai un prieten avocat, roaga-l sa te ajute. La fel si pe marketing, contabilitate sau PR. Daca nu ai aproape deloc resurse financiare, este riscant sa apelezi la imprumuturi, mai ales cand intri pe un segment de piata dificil”, spune Corina Moldovan, manager al firmei Assante Style, care este de fapt un salon de cosmetica pentru barbati. „Am investit propriile economii in deschiderea firmei. Pentru extinderea afacerii, insa, am sa apelez la credite si la programe de finantare”.
Ce trebuie sa stie, de fapt, un tanar intreprinzator? In primul rand, care este legislatia in vigoare. In total, sunt aproximativ 50 de acte normative care trebuie studiate. Apoi, partea cea mai importanta : planul de afaceri. Un model standard care poate fi folosit este cel care se cere la dosarele de finantare. Mai sunt, desigur, si alte variante de plan de afaceri. Urmatorul pas: atragerea de fonduri. Pana in prezent au fost identificate sase surse clasice de finantare: imprumuturi de la familie si prieteni, incubatoare de afaceri, fonduri venture, fonduri nerambursabile, credite, leasing. Ca mijloace de informare asupra tuturor aspectelor care trebuie cunoscute de antreprenori exista site-uri, institutii specializate si consultanti. O alta varianta pentru informare este CD-ul multimedia „Tinerii si afacerile”, realizat de catre organizatia de tineret UDMR Lupeni, in parteneriat cu alte sapte ministere, institutii si asociatii. Din sfaturile cuprinse in materialele afalte pe CD citam: „Ponderea economiilor personale in lansarea afacerii are un rol important, mai ales in vederea obtinerii unei finantari substantiale din alte surse. Creditorii vor fi intotdeauna interesati de contributia ta financiara la lansarea afacerii, privind-o ca pe o garantie a seriozitatii si interesului”.
Ponturi pentru finantarea startului in afaceri
· Legislatie: aproximativ 50 de acte normative care trebuie studiate, interne si internationale. Printre acestea: Carta Europeana a Intreprinderilor Mici, Codurile CAEN, Decretul-Lege nr. 139 din 11 mai 1990 – privind Camerele de comert si industrie din Romania, Legea nr. 82 din 24 decembrie 1991 – republicata – Legea contabilitatii etc.
· Surse de finantare: rude si prieteni, incubatoare de afaceri, fonduri venture, fonduri
nerambursabile, credite, leasing.
· Incubatoarele de afaceri: cumpara diferite firme aflate in faze initiale de dezvoltare – de proiect, sau recent infiintate.
Detalii: https://www.nest.ro, pentru firme IT
· Fonduri venture: investesc bani in alte firme mici si mijlocii.
Informatii suplimentare:
CD-ul „Tinerii si afacerile – Ghid multimedia de afaceri pentru tineret”, realizat de organizatia de tineret UDMR Lupeni.