De unde vine pericolul de pe internet. Revolut: 84% dintre scam-uri au avut ca punct de pornire platformele de social media

Revolut

SURSA FOTO: Revolut

Revolut face apel la autorități pentru a proteja utilizatorii de scam-urile răspândite prin social media, în special pe platformele deținute de Meta, precum Facebook, Instagram și WhatsApp.

Revolut a solicitat UE să intervină în mod decisiv împotriva proliferării scam-urilor

Revolut a solicitat Uniunii Europene și autorităților naționale să intervină în mod decisiv împotriva proliferării scam-urilor pe platformele de socializare, având în vedere că 77% din toate cazurile raportate de utilizatorii Revolut din Spațiul Economic European (SEE) au avut originea pe aceste platforme.

Conform datelor disponibile din anul precedent, principala sursă de scamuri a fost reprezentată de platformele de social media ale companiei Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger), care au fost asociate cu 61% dintre aceste incidente și au generat 41% din totalul sumelor pierdute în SEE. De asemenea, Revolut a observat că cele mai întâlnite tipuri de scamuri au fost cele legate de investiții, reprezentând 70% din cazurile raportate, și cele de achiziții, reprezentând 12% din totalul acestora.

În 2023, Comisia Europeană a prezentat o propunere legislativă nouă, care include și un regulament nou – Regulamentul Serviciilor de Plăți (PSR) – menit să introducă măsuri de prevenire a scam-urilor bazate pe impersonarea angajaților din sectorul bancar. Fiecare Minister al Resortului din statele membre trebuie să finalizeze poziția națională față de aceste propuneri și să decidă modul în care vor implementa aceste reguli, în coordonare cu Parlamentul European și Comisia Europeană.

Revolut solicită autorităților naționale din țările în care operează să contribuie la limitarea fenomenului scam-urilor

În acest context, Revolut solicită autorităților naționale din țările în care operează, inclusiv România, să contribuie la limitarea fenomenului scam-urilor, cu accent pe cele generate prin intermediul social media. Banca digitală îndeamnă autoritățile să nu se concentreze exclusiv asupra fraudelor de impersonare a personalului bancar, având în vedere că, în 2023, datele interne ale Revolut au arătat că acestea au reprezentat doar 4% din totalul fraudelor raportate de clienți.

SURSA FOTO: Pexels

„Susținem propunerea Comisiei Europene de a îmbunătăți măsurile de prevenire a fraudelor online care vizează serviciile bancare. Revolut folosește deja mecanisme de protecție robuste și controale sofisticate de prevenire a fraudelor care analizează lunar peste o jumătate de miliard de tranzacții pentru milioanele de clienți din toată lumea. Clienții sunt alertați de fiecare dată când aceste sisteme suspectează că o tranzacție este făcută ca urmare a unui scam.

Totuși, băncile nu pot fi considerate singura linie de apărare în fața fraudelor cu autorizare. Datele noastre arată că trebuie să se facă mai multe eforturi de către mai mulți jucători din piață, cum ar fi și platformele de social media, mai ales cele deținute de Meta, care sunt adevărate focare de scam-uri.

Dacă ne propunem să abordăm într-o manieră integrată și pe tot lanțul de propagare aceste fraude și scam-uri, trebuie să analizăm fiecare etapă în parte. De aceea, lansăm un apel către Uniunea Europeană și către statele membre să ajute companiile mari din tehnologie să detecteze și să elimine chiar de la sursă conținuturile periculoase pentru consumatori, aplicând mecanismele și instrumentele potrivite”, a declarat Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut.

Tipurile de scam

În 2023, Fintech-ul de proveniență britanică a evidențiat două tipuri de scam-uri care s-au răspândit în special prin intermediul social media în Spațiul Economic European (SEE):

Scam-urile de investiții, în care escrocii atrag victimele cu promisiunea de îmbogățire rapidă în schimbul investirii unor sume semnificative. Deși au reprezentat doar 12% din totalul cazurilor de fraudă autorizată raportate de banca digitală anul precedent, aceste scam-uri de investiții au generat 61% din suma totală pierdută de utilizatori.

Scam-urile de cumpărături, în care clienții au fost înșelați să plătească pentru produse sau servicii care fie nu existau, fie nu corespundeau descrierilor și reclamelor din social media. Această categorie de scam-uri a constituit 18% din totalul sumelor pierdute de utilizatori și a fost tipul de fraudă cel mai răspândit. Cele mai multe incidente au provenit din marketplace-uri cu controale limitate sau cu insuficiente stimulente pentru gestionarea riscului.

În 2023, 84% din scam-uri au avut originea pe platformele de social media

În România, Revolut a observat o situație similară cu alte piețe din Europa. În 2023, 84% din scam-uri au avut originea pe platformele de social media, iar platformele deținute de Meta au generat 56% dintre aceste cazuri, reprezentând 62% din totalul sumelor pierdute de utilizatorii locali.

„Autoritățile din România au acum șansa ca alături de colegii din restul statelor membre să propună modificări legislative care să le ceară marilor jucători din domeniul tech să se implice în lupta antifraudă, în Uniunea Europeană.

Sperăm ca viitoarele obligații legale și măsurile financiare motivante care se pregătesc la nivelul uniunii să determine companiile din Big Tech să contribuie la reducerea numărului de fraude cu autorizare (APP fraud) în UE”, a mai adăugat reprezentantul Revolut.