pierdut magia, in sensul ca a devenit, mai ales la oras, o ocazie de promovare a kitsch-ului. Pe tarabe, locul simbolurilor a fost luat de diverse figurine ciudate si jucarii din plus, obiecte care atrag atentia indeosebi copiilor si adolescentilor. Civilizatia moderna a alterat oarecum aceasta sarbatoare si din perspectiva cererii, nu numai a ofertei, in sensul ca destul de multe doamne se asteapta sau chiar pretind ca traditionalul martisor sa fie insotit si de un dar mai consistent: o bijuterie, un parfum scump sau chiar un autoturism. Pentru a vedea in ce masura zilele de 1 si 8 Martie si-au pastrat popularitatea si semnificatiile, in perioada 3 – 10 februarie a.c., compania Mercury Research a realizat un sondaj in mediul urban, pe un esantion reprezentativ national, constituit din 1.244 de persoane. Potrivit rezultatelor studiului Mercury Omnibus, doi din trei romani ofera diverse „atentii” cu ocazia zilelor de 1 Martie (63%) si 8 Martie (68%). Pastrarea traditiei difera insa de la o zona la alta. Astfel, in Moldova, mai putin de jumatate (44%) din locuitori ofera un cadou, fie chiar si simbolic, de Martisor, numar mult mai mic in comparatie cu celelalte regiuni: Transilvania, Banat Crisana, Maramures – 60%, Oltenia, Muntenia, Dobrogea – 74%, Bucuresti – 70%. De 8 Martie insa, 64% din moldoveni obisnuiesc sa faca daruri. Potrivit rezultatelor studiului, opt persoane din zece ofera cu ocazia zilei de 1 Martie un martisor, iar pentru sapte din zece florile reprezinta o alternativa. Pe locul al treilea se situeaza cosmeticele, urmate de dulciuri. In totalul populatiei, cele mai multe daruri se fac mamelor, atat de 1, cat si de 8 Martie, insa pentru majoritatea barbatilor sotiile au prioritate. Cine si cui ofera martisoare? Cei mai multi tineri intre 15 si 29 de ani isi indreapta „atentiile” catre mame (84%), prietene (50%) si colege (33%). Nici in categoria de varsta 30 – 44 de ani mama nu este neglijata (61%), urmata fiind de sotie (48%). Situatia se schimba pentru persoanele intre 45 si 59 de ani, pe primele trei locuri aflandu-se alte rude (47%), fiica (45%) si sotia (44%). Obiceiul isi pierde din popularitate in cazul persoanelor de peste 60 de ani, doar 40% din acestea oferind cuiva un simbol al primaverii. De 8 Martie, preferintele se departajeaza clar, in sensul ca 88% din romani ofera flori. Cu aceasta ocazie, cosmeticele au mai mare cautare decat de Martisor. Alte cadouri oferite sunt dulciurile (16%), hainele (12%) sau bijuteriile (11%).
Ce cred barbatii despre 1 si 8 Martie
Din studiile calitative ale companiei Mercury Research rezulta ca pentru barbati zilele de 1 si 8 Martie au o importanta medie in ceea ce priveste acordarea cadourilor. Primele doua locuri in „topul atentiilor” sunt detinute de ziua de nastere si de sarbatoarea Craciunului, iar ultimul, de ziua onomastica. Iulia Firanescu, Qualitative Research Executive la compania mentionata, constata ca perceptia barbatilor in ceea ce priveste semnificatia celor doua zile dedicate femeii difera. „Daca 1 Martie are mai mult un caracter general, fiind legata de venirea primaverii, 8 Martie are un caracter mai intim, deoarece atentia barbatilor nu mai este indreptata asupra tuturor femeilor cunoscute, ci numai asupra acelora care au un rol semnificativ in viata lor: sotii, prietene, mame sau alte rude apropiate. In general, oferirea de cadouri de 1 si 8 Martie este considerata o „obligatie” placuta, care vine ca o „salvare”, in sensul ca recupereaza din momentele in care „au mai uitat” sa le comunice partenerelor sentimentele fata de ele”, afirma Iulia Firanescu. Referitor la semnificatia obiectelor oferite femeilor in diverse ocazii, se evidentiaza doua categorii: atentiile si cadourile propriu-zise. Obiectele care nu necesita o implicare afectiva majora si care nu presupun o investitie financiara mare sunt considerate „atentii”. In cazul celeilalte categorii, implicarea si investitia cresc. De aceea, 1 Martie este ziua in care se ofera mai degraba „atentii”, in timp ce de 8 Martie cadourile au un caracter personal mult mai mare.
De ziua lor,majoritatea femeilor nu fac nimic deosebit
4 martie 2004, 12:00
Ultima modificare în 4 martie 2004, 14:00
pierdut magia, in sensul ca a devenit, mai ales la oras, o ocazie de promovare a kitsch-ului. Pe tarabe, locul simbolurilor a fost luat de diverse figurine ciudate si jucarii din plus, obiecte care atrag atentia indeosebi copiilor si adolescentilor. Civilizatia moderna a alterat oarecum aceasta sarbatoare si din perspectiva cererii, nu numai a ofertei, in sensul ca destul de multe doamne se asteapta sau chiar pretind ca traditionalul martisor sa fie insotit si de un dar mai consistent: o bijuter
Etichete: arhiva,
martie
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook