Raluca Stroescu a muncit până a murit de epuizare. A acceptat să îşi construiască în acest fel cariera, nu a refuzat nici o sarcină suplimentară. Şi cât a putut duce, a tot primit. Sănătatea ei a fost un cost ascuns ce nu va afecta creşterea pe care Ernst& Young o va raporta şi anul acesta acţionarilor.
Într-un bilanţ invizibil au astfel de costuri şi ceilalţi trei mari competitori. Toţi îşi supraîncarcă angajaţii, dar cât timp piaţa muncii este liberă, oricine poate să plece, nu-i aşa, dacă nu suportă. Cu o astfel de argumentaţie, valabilă într-o piaţă liberă, nu vor ieşi însă niciodată oficialii din Big Four. Companiile lor trăiesc din imaginea pe care şi-au creat-o în ani de zile şi trec „oamenii“ printre valorile principale asumate. Nu vând clienţilor simple rapoarte de audit şi consultanţă, ca o SRL locală de profil, ci şi o semnătură de prestigiu, „standarde înalte de calitate“, oferite de echipe motivate de profesionişti. „Oamenii“ sunt una dintre „valorile“ afişate care deschid pentru Big Four uşa unor clienţi internaţionali de care o SRL locală nu se va apropia niciodată. Să admiţi că nu sunt decât „ofertă pe piaţa liberă a muncii“ înseamnă să recunoşti în faţa clienţilor că le-ai vândut doar un slogan. Că „standardele înalte de calitate“ sunt susţinute de echipe de profesionişti obosiţi, motivaţi să asigure în principal cantitate.
În loc de orice explicaţie, într-un val al acuzelor publice, au preferat pur şi simplu să tacă. Politica struţului, pe care orice abecedar al comunicării de criză i-ar învăţa că trebuie să o evite. Şi, evident, lucrurile s-au inflamat. Big Four au devenit subiect de bancuri pe forumuri şi temă de dezbatere pe OTV, în gura unor invitaţi care nici nu le puteau pronunţa bine numele. Şi-au meritat-o!
Până acum, întregul scandal nu a avut decât câteva urmări bune: promisiuni de relaxare făcute angajaţilor prin scrisori interne. La Deloitte, Santiago C. Pardo Jimenez, partenerul responsabil pe Balcani, a anunţat că nimeni nu va mai rămâne în firmă după 8 seara, decât cu aprobare specială. În plus, vor angaja opt noi manageri şi 50 de juniori şi vor avea un nou slogan de sezon: „Work smart, not hard“. La KPMG, partenerul Victor Kevehazi le-a reamintit, tot pe mail, că „oamenii contează înaintea muncii“, iar Vasile Iuga de la PwC a anunţat mini-vacanţă de 1 mai, cu ocazia primăverii şi a vremii frumoase.