Parte din comercianţii de autoturisme a devenit ţintă pentru preluarea afacerilor proprii de către mari companii, în special de cele din afara ţării, dar şi de firme puternice din România.

Vânzarea complexului auto integrat al companiei IPSO din Bucureşti către grupul bulgar Eurohold este doar primul semn că în lumea dealerilor de maşini din România se petrec lucruri importante. Criza vânzărilor îşi face tot mai puternic simţită prezenţa, iar mulţi dintre cei care au crezut că piaţa românească poate fi un El Dorado şi au investit sume enorme, majoritatea obţinute prin credite, pentru a se extinde sau a îndeplini cerinţele mărcilor comercializate sunt gata acum să vândă cel puţin o parte din afacere pentru a nu pierde totul.

Mai întâi, au dispărut dealerii care investiseră numai în spaţii de vânzări situate la parterul blocurilor, pentru că, în lipsa vânzărilor şi fără susţinerea serviciilor after sales, nu şi-au putut susţine afacerea. Cei rămaşi s-au grăbit să prindă trenul vânzărilor de vehicule de ocazie, încercând astfel să-şi securizeze întregul lanţ de distribuţie şi servicii. Din nefericire însă, nimic nu pare să fi oprit degradarea situaţiei financiare, astfel încât tot mai mulţi comercianţi au început, odată cu intrarea în 2010, să accepte că singura soluţie pentru a mai recupera ceva din sumele investite este vânzarea către companii mai puternice.

Achiziţii la preţ de solduri

197-47636-24_chei_06.jpg„Sectorul auto va ieşi din criza economică având reţele de dealeri mai puţine, dar mai puternice“, se arăta într-un studiu dat publicităţii anul trecut de PricewaterhouseCoopers, iar Daniel Anghel, partener al departamentului de consultanţă, privind taxele şi impozitele indirecte din România al firmei de consultanţă, declara pentru Capital că „achiziţiile iminente vor fi la un preţ destul de scăzut, la o valoare de sold“.

Motivul principal pentru care unii dealeri declară că sunt tentaţi să accepte ofertele apărute la sfârşitul lui 2009 este presiunea exercitată de bănci pentru recuperarea sumelor împrumutate. Deşi au preferat să îşi păstreze anonimatul, comercianţii contactaţi de Capital au menţionat că nici reeşalonările de credite, încercate anul trecut, nu au fost suficiente, iar ofertele primite, deşi extrem de reduse ca valoare, sunt singurele care îi mai pot ajuta să recupereze o parte din investiţie. „Motivele economice sunt cele care, în principal, îi determină pe unii dealeri să accepte vânzarea afacerii. Mai ales în cazul celor care s-au extins sau au început afacerea cu puţin timp înainte de începerea crizei şi acum constată că nu pot acoperi cheltuielile dintr-un credit“, explică preşedintele AutoItalia Group, Herbert Stein.

Alţi importatori sunt însă de părere că vânzarea dealership-urilor este improbabilă. „Dealerii au investit foarte mult. Au cumpărat terenurile la preţurile mari din anii trecuţi, iar acum o reevaluare a proprietăţilor îi scoate mult pe minus. E greu de crezut că vom asista la un fenomen de masă în privinţa vânzării afacerilor“, a declarat pentru Capital Brent Valmar, şeful Porsche România.

Cert este însă că unii dealeri primesc oferte de preluare şi sunt tentaţi să le accepte. Dovada este chiar tranzacţia IPSO – Eurohold. Este aproape sigur că vor mai urma şi altele.

197-47638-24_constantinstroe_06_rp.jpg

 

Preluarea unor dealeri care au probleme financiare de către reţele puternice este de luat în calcul anul acesta. Este un bun moment pentru achiziţii.
Constantin Stroe, preşedinte, ACAROM

197-47637-24_brentvalmar_06_rp.jpg

 

Cei care au investit milioane în centre integrate nu vor dori să vândă la preţul mic de acum. Ar pierde enorm. E destul de greu să se întâmple aşa ceva.
Brent Valmar, vicepreşedinte, APIA

197-47639-24_herbertstein_06_c.jpg

 

Motivele economice sunt cele care îi determină pe unii dealeri să accepte vânzarea. Cei care vând acum trebuie că se află în situaţii limită.
Herbert Stein, preşedinte, AutoItalia

197-47640-24_mihaiivanescu2_06_lib.jpg

 

Nu cred că reţelele importante din afara ţării au o dorinţă atât de mare de a intra pe piaţa din România.
Mihail Ivănescu, director general, M Car Trading

197-47641-24_grafic_06.jpg

 

 

Oportunitate
Atingerea limitei de jos la vânzări, cu perspectiva unei creşteri iminente, este cel mai bun moment pentru achiziţii. Este şi cazul anului 2010.