Cu doar 2.134 de autoturisme înmatriculate în ianuarie, piaţa auto bifează cea mai slabă lună din istoria recentă. La nivel european, România a devenit o oaie neagră în privinţa vânzărilor.
Doar o şeptime din vânzările lunii ianuarie a anului trecut, când criza era deja declanşată. Logan, un lider fără glorie al pieţei autoturismelor, cu un scor incredibil: numai 170 de unităţi comercializate. În statistici, mărci cu scăderi de peste 95% sau chiar la zero ab
Cu doar 2.134 de autoturisme înmatriculate în ianuarie, piaţa auto bifează cea mai slabă lună din istoria recentă. La nivel european, România a devenit o oaie neagră în privinţa vânzărilor.
Doar o şeptime din vânzările lunii ianuarie a anului trecut, când criza era deja declanşată. Logan, un lider fără glorie al pieţei autoturismelor, cu un scor incredibil: numai 170 de unităţi comercializate. În statistici, mărci cu scăderi de peste 95% sau chiar la zero absolut. România, ţara cu cel mai mare regres al pieţei auto, potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Aşa a început ceea ce se anunţă a fi cel mai prost an al pieţei auto româneşti din 2003 încoace.
La un pas de colaps
Încă din prima lună a anului, cele mai negre estimări privind vânzările de autoturisme s-au adeverit. Nicio marcă nu a reuşit să raporteze înmatriculări mai mari de 500 de unităţi, valoare care, în urmă cu doi ani, era atinsă de mulţi comercianţi după numai o săptămână. Statistica Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că până şi marca autohtonă Dacia, obişnuită cu vânzări lunare de cel puţin 1.000 de autoturisme, a trebuit să se mulţumească cu înmatricularea a doar 200 de unităţi, cedând poziţia de lider pentru prima dată de la preluarea de către grupul francez Renault. În fruntea clasamentului înmatriculărilor s-a instalat, deocamdată, marca germană Volkswagen, cu 443 de unităţi, urmată de Ford, cu 259 de unităţi. Pe poziţia a treia abia, Dacia, urmată de Skoda, cu 166 unităţi, şi BMW, cu 122.
Deşi statistica înmatriculărilor pentru o singură lună nu este suficientă pentru a identifica un trend, majoritatea comercianţilor sunt de acord că toate semnele indică un an mai slab chiar decât 2009. Asta, în ciuda faptului că în toamna anului trecut începuse să adie o boare de optimism. Din nefericire, în spatele cifrelor seci se ascunde o problemă structurală: supradimensionarea reţelelor. După ce acestea au fost extinse an de an pentru a face faţă cererii, încât ajunseseră în 2008 să poată susţine comercializarea şi serviciile after sales pentru mai mult de 300.000 de vehicule (din care 270.000 autoturisme), piaţa nu mai justifică în acest moment decât o treime din resursele disponibile. Şi nu este vorba doar de spaţii şi utilaje, ci şi de personalul angajat. „Anul 2010 poate fi chiar mai dificil decât 2009 pentru jucătorii din piaţa auto. Din evaluările făcute de noi, la sfârşitul lui noiembrie 2009, exista deja un număr de 38 de dealeri care îşi închiseseră afacerile: este vorba de dealeri ai mai multor mărci din piaţă. Aceasta este evaluarea noastră, dar probabil că numărul dealership-urilor care s-au închis este mai mare, iar la coadă s-au aşezat şi alţii, care vor întâmpina mari dificultăţi în perioada imediat următoare“, este pronosticul lui Brent Valmar, vicepreşedinte al APIA.
Distanţa de la pesimism la optimism
Dezamăgiţi şi, în unele cazuri, chiar speriaţi de primele rezultate ale acestui an, actorii pieţei auto speră că în martie va interveni o creştere semnificativă a vânzărilor graţie demarării programului Rabla. De altfel, comercianţii pun scăderea drastică a pieţei înregistrată în ianuarie 2010 pe seama absenţei acestui stimulent. Preşedintele ACAROM (Asociaţia Contructorilor Români de Automobile), Constantin Stroe, însă, consideră, una peste alta, că acest an se va încheia cu o nouă scădere a pieţei, cu circa 8% faţă de 2009. În cifre absolute, aceasta ar însemna înmatricularea a cel mult 100.000 de autoturisme. Mulţi importatori rămân însă optimişti, anunţând menţinerea vânzărilor totale foarte aproape de nivelul înregistrat anul trecut, de 130.000 de unităţi.
Cea mai drastică scădere de pe piaţa auto Europeană, în România
O altă veste extrem de proastă privind piaţa autohtonă ne-o dă raportul pentru luna ianuarie al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Potrivit acestuia, piaţa autoturismelor din România înregistrează cea mai drastică scădere a înmatriculărilor de la includerea ei în statisticile acestei instituţii. Reculul de 84,6% este cu mult mai sever decât cel înregistrat în ţările baltice (cândva, ocupante ale ultimelor locuri), unde regresul s-a situat între -41% şi -47,5%. Nici scăderea pieţei din Bulgaria (-47,5%) nu se poate compara cu ceea ce s-a întâmplat în România.
Şi toate acestea, în timp ce piaţa totală a UE a crescut în ianuarie cu aproape 13%. De altfel, în ţări precum Italia, Grecia, Danemarca sau Suedia, înmatriculările au crescut cu procentaje cuprinse între 30,2% şi 37,4%, iar în Portugalia s-a depăşit chiar pragul de 60%. Între aceste performanţe extreme, găsim creşteri temperate, cele de pe pieţele din Franţa, Spania sau Marea Britanie, dar şi o uşoară scădere pe piaţa automobilelor din Germania, de -4,3%.