Germania vrea să introducă taxe pentru autoturismele ce vor circula pe autostrăzi. Cei mai afectati de aceasta decizie vor fi cetățenii străini.
Curtea Europeană de Justiţie va comunica marţi sentinţa în problema taxei de autostradă pentru autoturisme în Germania. Dacă tribunalul va da undă verde pentru noua taxă, toţi şoferii vor trebui să plătească pentru folosirea autostrăzilor şi drumurilor supra-regionale.
Ministrul geman al Transporturilor, Andreeas Scheuer, membru al formaţiuni conservatoare CSU din Bavaria, intenţionează să introducă această taxă începând din octombrie anul viitor. O serie de pregătiri se fac deja la nivel federal precum încheierea unor contracte cu firme care vor garanta colectarea.
Mai multe țări au depus însă plângeri împotriva acestei taxe, printre care Austria, sprijinită de Olanda. Viena îsi argumentează plângerea astfel: taxa nu este conformă cu acordurile europene, fiindcă îi dezavantajează atât pe austrieci, cât şi pe toţi ceilalţi cetăţeni ai UE, cu excepţia germanilor. Astfel, Germania încalcă principiul interzicerii discriminării cetăţenilor UE.
Se pare însă că lucrurile sunt bâtute în cuie deoarece Germania a reuşit să convingă instanţa de justeţea punctului ei de vedere. La începutul lunii februarie, procurorul general al Curţii Europene de Justiţie nu a exprimat în expertiza pe care întocmit-o rezerve întemeiate pe normele europene cu privire la noua taxă preconizată de guvernul de la Berlin. Părerea procurorului general este privită ca indiciu că instanţa nu are de gând să dea curs plângerii austriece.
Dacă taxa va fi introdusă, străinii din ţările membre ale UE vor trebui să plătească pentru folosirea autostrăzilor prin cumpărarea unor viniete cu valabilitatea de 10 zile, două luni sau un an. Valoarea acestor viniete se va decide în funcţie de cât este de poluant autoturismul respectiv. Pentru 10 zile aceasta va costa între cinci şi 15 euro, pentru două luni între 16 şi 30 de euro iar pentru un an între 74 şi 130 de euro.
Potrivit calculelor actuale, în bugetul federal ar putea intra 3,85 de milliarde de euro anual. Trei miliarde numai de la deţinătorii germani de autoturisme care-şi vor primi însă banii înapoi şi 850 de milioane de euro de la automobiliştii străini. Câştigul obţinut prin introducerea noii taxe ar urma să fie folosit pentru restaurarea şi repararea şoselelor existente deja.