Plafonarea RCA ar putea fi prelungită din nou şi după 30 septembrie

Plafonarea RCA, prelungită din nou. Potrivit surselor din domeniu, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ia în considerare extinderea plafonării pentru polițele de răspundere civilă auto (RCA) cu încă trei luni, având în vedere că plafonarea actuală este programată să expire pe 30 septembrie 2024.

Anul trecut, Guvernul a plafonat prețurile în urma falimentului Euroins, care era cel mai mare asigurător pe segmentul RCA din România la acea vreme. Ulterior, plafonarea a fost prelungită periodic, la intervale de câte 3 luni, din cauza instabilității de pe piața asigurărilor.

Plafonarea nu s-a aplicat însă la un preț fix, ci la tarifele practicate de asigurători în februarie 2023. În consecință, șoferii din România nu au o valoare clară de referință. Cu toate acestea, titularii polițelor au resimțit majorări de preț, în condițiile în care rapoartele ASF au indicat o creștere de 5% a tarifelor anul trecut, iar comparativ cu 2021 – anul falimentului City Insurance – majorările au ajuns la 71%.

Transportatorii au criticat plafonarea, considerând-o „fictivă” și susținând că metoda aplicată a permis, de fapt, asigurătorilor să crească prețurile, profitând de reducerea concurenței.

„Dacă în februarie 2023 s-a plafonat tariful, asigurătorii au raportat prețurile la acea dată? ASF-ul are prețurile? Vă spun eu că nu există așa ceva. Ei au crescut o dată tarifele cu 47%, plus inflația. La ora actuală ASF-ul nu știe. Au trimis echipe în control la asigurători, dar public ASF spune că sunt date comerciale.

Este o plafonare fictivă, asigurătorii plus sectorul de asigurări din ASF și-au bătut joc de noi”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), pentru Libertatea.

Vasile Ştefănescu
Vasile Ştefănescu (SURSA FOTO: Facebook, Vasile Ştefănescu)

Legea RCA ar urma să fie modificată din nou

Acesta avertizează că, după plafonare, se pregătesc noi majorări de prețuri, având în vedere că în Parlament sunt discutate modificări la legea RCA care ar dezavantaja consumatorii.

În special, există o prevedere despre care Ștefănescu a declarat anterior că va introduce indirect coplata, obligând șoferii să plătească din propriul buzunar o diferență pentru repararea vehiculului. Șeful COTAR a menționat că transportatorii vor protesta dacă legea va fi adoptată cu aceste modificări.

Potrivit lui Vasile Ștefănescu, Sorin Mititelu, noul vicepreședinte al ASF responsabil pentru sectorul asigurărilor, favorizează companiile din domeniu, care ar obține deja profituri-record.

„După 1 ianuarie se scumpesc de ne doare inima. Despăgubirile sunt până în 30%, iar ei dau vina pe păgubit și pe service. Până când sectorul de asigurări nu va trece în subordinea Ministerului de Finanțe nu se va face nimic.

Ar trebui să fie funționari publici. Toți banii luați în plus de asigurători față de martie 2023 ar trebui dați înapoi oamenilor”, a afirmat el.