Tribunalul Bucureşti a respins, luni, cererea unor clienţi BCR de suspendare a plăţii ratelor la creditele contractate până la pronunţarea unei sentinţe defitive în procesul colectiv de fond împotriva băncii, întrucât a considerat-o neîntemeiată.
"Respinge excepţia necomepetenţiei materiale a acestei instanţe ca neîntemeiată, respinge cererea de ordonanţă preşedinţială astfel cum a fost precizată ca neîntemeiată. Respinge cererea reclamantei privind cheltuielile de judecată ca neîntemeiată", potrivit deciziei Tribunalului Bucureşti.
Este bună decizia instanței?
În opinia Miahelei Bădescu, senior partner la Societatea Civilă de Avocați Cladoveanu, Bădescu și Asociații, decizia instanței este una care îi avantajează pe clienții nemulțumiți.
"Soluția instanței nu este chiar surprinzătoare, având în vedere pe de-o parte obiectul dosarului de fond, pe de alta condițiile speciale ale ordonanței președințiale", spune Mihaela Bădescu pentru capita.ro, arătân că deși "dosarul de fond are ca obiect anularea din contractele de creditare a unor clauze abuzive, acestea nu pun sub nicio formă la indoială obligația clienților de a-și plăti ratele și nici nu pun sub semnul intrebării legalitatea lor, ci doar cuantumul, ce se poate eventual diminua prin excluderea unor comisioane ce vor fi considerate abuzive".
În același timp, una din condițiile de admisibilitate a ordonanței președințiale, este urgența măsurii solicitate pe această cale, condiție pe care instanța a considerat-o probabil neîndeplinită.", spune Bădescu.
Decizia este avantajoasă pentru clienți. De ce?
"În opinia mea, cred că această suspendare nici nu ar fi în interesul clienților oricărei bănci, căci nu există posibilitatea scăderii atât de drastice a ratelor la creditele achizitionate de la banci, astfel încât la momentul la care suspendarea ia sfârșit plata unor rate retroactive să nu fie mai împovărătoare decât plata ratelor curente. Iar o suspendare a plății ratelor cu reluarea acestora de unde s-au întrerupt, adică fără a exista obligație de plată pe o anumită perioadă și fără plată retroactivă cumulată, nu imi pare a fi o cerere admisibilă și nici fondată, nepunându-se problema suspendării însăși a contractului. Cred că, în realitate, respingerea acestei cereri este în beneficiul clienților BCR", a afirmat Mihaela Bădescu.