Plafonarea adaosului la alimentele de bază extinsă voluntar de marile magazine

Guvernul condus de Marcel Ciolacu a implementat vara trecută o măsură de plafonare a prețurilor la alimentele de bază, inițiativă care a fost extinsă voluntar de marile lanțuri de magazine.

Retailerul francez Carrefour a anunțat că a suplimentat cu 1700 de articole categoria produselor de bază pentru care oferă discounturi de maximum 20%, demonstrând eficacitatea măsurii guvernamentale.

În luna mai, Carrefour România a lansat o campanie de reduceri pentru produsele de bază, care a fost extinsă recent cu 500 de produse, ajungând la un total de peste 1700 de articole. Campania face parte din strategia retailerului de a combate efectele inflației și de a oferi românilor acces la produse esențiale la prețuri reduse.

„Programul include reduceri de până la 20% la o gamă largă de peste 1700 de produse esențiale din 45 de categorii diferite: de la produse alimentare (mezeluri, lactate, brânzeturi, alimente congelate), precum și produse de bază și de băcănie, până la produse de igienă personală și pentru întreținerea casei.

Printre acestea, se regăsesc atât sortimente din portofoliul de mărci proprii ale retailerului, cât și produse de brand internațional și național. Pentru a putea fi identificate ușor de către clienți, acestea sunt semnalizate la raft prin mesajul „Produs cu preț redus”, se precizează în comunicatul companiei.

Impactul măsurii de plafonare a prețurilor

Măsura de plafonare a prețurilor la alimentele de bază, implementată la inițiativa PSD, a demonstrat eficacitate prin stabilizarea prețurilor și reducerea inflației la 4,9% în luna iunie. Decizia Carrefour de a extinde voluntar această măsură confirmă viabilitatea inițiativei guvernamentale.

Datele Eurostat arată că România are cel mai scăzut nivel al prețurilor la alimente și băuturi nealcoolice din Europa. Prețurile la bunuri și servicii sunt cu 40% sub media europeană, iar la categoria „Alimente și băuturi nealcoolice” sunt cu 74% sub media europeană, cele mai ieftine din Europa, urmate de Polonia cu 78%.

Creșterea comerțului cu amănuntul

România a înregistrat, în luna iunie, cea mai mare creştere anuală a vânzărilor din comerţul cu amănuntul din UE, ca urmare a măsurilor Guvernului Ciolacu de protejare a puterii de cumpărare a românilor. Volumul comerţului cu amănuntul a crescut cu 0,1% în Uniunea Europeană şi a scăzut cu 0,3% în zona euro, în iunie, comparativ cu perioada similară din 2023.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în iunie, comparativ cu perioada similară din 2023, s-a înregistrat în România (10,2%), Luxemburg (7,9%) şi Croaţia (5,4%) iar cele mai semnificative scăderi au fost în Belgia (minus 7,3%), Estonia (minus 4,1%) şi Austria (minus 3,9%).