Vești bune pentru șoferii cu mașini mai vechi. Comisia Europeană cedează și face un pas în spate
Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, a anunțat recent că va propune o modificare importantă în legislația Uniunii Europene referitoare la emisiile de CO2 ale vehiculelor, oferind o perioadă suplimentară de trei ani pentru ca industria auto să îndeplinească standardele de emisii stabilite anterior. Schimbarea propusă va consta într-o „modificare focalizată la standardele de CO2”, după cum a declarat von der Leyen într-o conferință de presă la Bruxelles. Aceasta vine ca o reacție la presiunile industriei auto, care se confruntă cu provocări semnificative pentru a respecta aceste obiective.
Propunerea de modificare a reglementărilor UE
Propunerea de modificare a reglementărilor UE survine după a doua întâlnire a „Dialogului strategic privind viitorul industriei europene de automobile”. În cadrul acestui dialog, reprezentanții industriei auto au solicitat ajustarea normelor de emisii de carbon, argumentând că acestea ar putea pune în pericol competitivitatea sectorului auto european, în special în contextul incertitudinilor economice și al dificultăților de adaptare rapidă la tehnologiile mai ecologice. Industria a cerut mai mult timp pentru a-și ajusta producția și a evita sancțiunile asociate cu nerespectarea acestor obiective stricte.
Von der Leyen a explicat că, deși limitele actuale de emisii pentru noile vehicule vor rămâne în vigoare, propunerea va oferi industriei mai mult timp pentru a se adapta. Aceasta va păstra predictibilitatea pentru producătorii care sunt deja în proces de îndeplinire a obiectivelor anuale stabilite. De asemenea, Comisia Europeană a anunțat că va accelera procesul de revizuire a țintelor pentru anul 2035, pentru a asigura o tranziție echilibrată către mobilitatea verde.

Cu toate acestea, nu toți actorii din industrie sunt de acord cu aceste modificări. Mulți experți susțin că obiectivele de emisii deja stabilite sunt realizabile, având în vedere progresele tehnologice înregistrate de majoritatea producătorilor auto, iar ajustarea termenelor ar putea crea un precedent periculos pentru viitor. Ei consideră că menținerea acestor obiective este esențială pentru reducerea emisiilor de CO2 și protejarea mediului.
Ce înseamnă pentru șoferii europeni
Pentru șoferii cu mașini mai vechi, această schimbare ar putea însemna o perioadă mai lungă în care vor putea circula fără a fi afectați direct de noile reglementări. De asemenea, modificările propuse ar putea contribui la stabilizarea pieței auto, oferind producătorilor mai mult timp pentru a introduce soluții de transport mai ecologice și mai eficiente. Începând cu 2025, noile norme de reducere a emisiilor de CO2 vor impune ca flotele de vehicule să atingă un nivel de 93,6 grame de CO2 pe kilometru pentru automobile și 153,9 grame pe kilometru pentru utilitarele ușoare.
Deși termenul de adaptare s-a prelungit, producătorii auto vor trebui totuși să se conformeze reglementărilor, ceea ce înseamnă că, pe termen lung, mașinile mai vechi vor deveni tot mai greu de întreținut, iar costurile pentru șoferi ar putea crește în urma implementării noilor tehnologii. Astfel, industria auto va trebui să găsească un echilibru între respectarea reglementărilor de mediu și nevoia de a sprijini un sector care joacă un rol esențial în economia europeană.
Începând cu 2025, noile norme impun ca flotele de vehicule să atingă un nivel de emisii de 93,6 grame de CO2 pe kilometru pentru automobile, iar pentru utilitarele ușoare limita este de 153,9 grame pe kilometru. Aceste limite sunt considerate o provocare semnificativă pentru multe dintre companiile auto care nu au reușit încă să adopte în masă tehnologiile ecologice, cum ar fi mașinile electrice sau hibride. În acest context, ajustările de reglementare propuse de Comisia Europeană sunt văzute ca o oportunitate pentru o tranziție mai lină, dar și o lecție de echilibru între protecția mediului și sustenabilitatea economică.