Decizia luată de KAUFLAND! Aceste produse vor fi RETRASE de la raft! A anunțat ACUM

Începând de joi, magazinul Kaufland din București, str. Barbu Văcărescu, este primul magazin din România al unui retailer, în care se materializează o strategie anti-plastic, anunță retailerul.

„Azi, în premieră în România, vom păşi într-un supermarket în care tot ce înseamnă produse din material plastic de unică folosinţă sunt eliminate, sunt înlocuite. Există deja înlocuitori ai acestui material plastic, a produselor respective care se pot imediat distruge şi au viaţă mult mai scurtă decât orice plastic la care aţi văzut perioada de degradare: sute de ani. Ce înseamnă asta? Că poluarea este continuă. Guvernul a aprobat anul trecut legea prin care s-a interzis producerea în România de la 1 iulie 2018 a pungilor subţiri de plastic, iar din 2019 introducerea lor pe piaţă. Lucrul acesta este extrem de important, facem paşi poate, să spunem, înaintea multora dintre statele membre. Anul trecut, un proiect ambiţios al Comisiei Europene cu care România a fost de acord, este că s-au pornit motoarele unei strategii europene pentru eliminarea tuturor materialelor plastice; lucrul acesta se face în timp, cu înlocuirea lor cu produse biodegradabile care pot fi fie din trestie de zahăr, fie din porumb. În felul acesta, inclusiv producătorii din România o să poată să fie extrem de interesaţi de a dezvolta o astfel de industrie şi de a crea locuri de muncă”, a spus Gavrilescu.

Ministrul Mediului a punctat, totodată, că statisticile experţilor tehnici ai Comisiei Europene (CE) arată că în Europa se produc peste 25 de milioane de tone de deşeuri din plastic, din care 30% se reciclează, iar 85% sunt deşeuri din plastic strânse de pe plajele din Europa. În acest context, România are ţinte clare de reducere a consumului de pungi de plastic, până în 2030.

„Prin această strategie de reducere şi eliminare a deşeurilor din materiale plastice la nivel european se pune un accent extrem de important pe tot ce înseamnă cercetare, inovare şi gradul de reciclare a materiale lor plastice să fie făcut în totalitate şi să găsim metode şi să îmbunătăţim în fiecare moment calitatea produselor pe care noi le punem pe piaţă ca şi ambalaje şi, nu în ultimul rând, să avem grijă de protecţia mediului. Avem ţinte clare europene pentru perioada următoare. Fiecare dintre noi nu putem să consumăm un număr mai mare de 90 de pungi de plastic până în 2020, până în 2030 numărul trebuie să scadă la 40. Până în 2030 există ţinta care spune că trebuie să înlocuim tot ce există produse din plastic cu produse biodegradabile. Sunt ţinte ambiţioase, dar dacă fiecare dintre noi reuşim să putem să informăm prietenii, familia, pe cei din jur că trebuie să avem grijă până le eliminăm să nu le aruncăm oriunde, ci acolo unde trebuie”, a menţionat Graţiela Gavrilescu.

Potrivit acesteia, la nivel naţional, trebuie puse în mişcare „motoarele industriei de reciclare”, scopul final fiind aplicarea conceptului „deşeuri zero”.

„Nu trebuie să lăsăm pungile de plastic şi deşeurile oriunde, ci trebuie să le depozităm unde trebuie, pe categorii de deşeuri, conform legii. Guvernul a aprobat anul trecut planul naţional de gestionare a deşeurilor. Era o condiţie ex-ante pe care România trebuia să o îndeplinească, dar în interiorul acestui plan am avut şi nişte instrumente economice pe care România trebuie să şi le pună la punct şi pe care trebuie să le implementăm în perioada următoare, de la 1 ianuarie 2019, din care amintesc conceptul ‘plăteşti pentru cât arunci’. Asta înseamnă că vom începe adevărata colectare selectivă, care să ducă la motoarele industriei de reciclare din România şi, aşa cum în zona deşeurilor de ambalaje trebuie să nu rămânem la 10-11%, trebuie să atingem şi noi ţintele anului 2050, corespunzătoare, şi conceptul de deşeuri zero să fie cel care să ne urmărească, iar tot ce înseamnă depozite de deşeuri să fie închise, să nu le mai vedem, să avem cât mai multe spaţii verzi şi cât mai multe păduri”, a spus ministrul.

Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a participat, joi, la un eveniment organizat de retailerul Kaufland.