„Conform estimărilor, pe 1 februarie ar trebui să pornim programul pentru anul 2022. Până atunci o să avem şi analiza făcută”, a declarat, joi, ministrul Tanczos Barna.

Bugetul Rabla Clasic a crescut cu 50%

Tanczos Barna a explicat că bugetul pentru programul Rabla din 2022 pentru mașinile electrice s-a triplat. De asemenea, bugetul pentru Rabla Clasic a crescut cu 50%.

„Măsura luată de Ministerul Mediului și care a fost întărită în 2021 a fost susținerea celor care vor şi pot să cumpere o mașină nouă. Am triplat bugetul la mașini electrice și am crescut cu peste 50% bugetul la Rabla Clasic. Acest lucru înseamnă scoaterea a peste 80.000 de mașini mai vechi de 8 ani din circulație.

Lucrăm la eficientizarea programului Rabla Clasic și Rabla Plus, vorbim cu producătorii și importatorii de mașini să gasim o soluție mai eficientă pentru 2022, analizăm varianta tichetelor multiple, analizăm varianta obligativității pentru mașinile electrice de a scoate obligatoriu din circulație o mașină veche, analizăm impactul programului asupra mașinilor mai vechi de 15 ani sau mai vechi de 8 ani, este o analiză care se va finaliza în luna ianuarie”, a spus Tanczos Barna la Antena3.

Tanczos Barna a explicat, însă, că în ciuda „efortului uriaş” financiar făcut în România prin implementarea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus, numărul maşinilor vechi recent înmatriculate îl depășește pe cel al autoturismelor noi.

Mașinile vechi, poluante, o problemă pentru România

Ministrul Mediului a spus că la negocierea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Comisia Europeană a impus României să reducă din circulaţie un sfert de milion de autovehicule vechi şi poluante. Schimbare ce trebuie realizată până în 2026. Obligația impusă de Comisia Europeană este soluția prin care Ministerul Transporturilor poate să primească fonduri pentru construirea de noi autostrăzi.

Astfel că Tanczos Barna a propus o soluţie care va ajuta țara să îndeplinească obligativitatea impusă de Comisia Europeană.

Se măresc taxele pentru mașinile second hand

În contextul actual, când numărul mașinilor second hand recent înmatriculate crește treptat, Tanczos Barna a propus majorarea taxelor deja existente pentru a încuraja oamenii să cumpere mașini noi, nepoluante.

„Deci degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă.

Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a explicat Tanczos Barna miercuri la B1 Tv.