Ministerul de Finanțe din România a lansat recent un proiect de prelungire a plafonării tarifelor RCA cu încă trei luni, ca răspuns la un dezechilibru semnificativ între cerere și ofertă în acest sector.

Acest proiect vine ca o măsură de protecție în fața riscurilor emergente, dar și ca o soluție temporară pentru a evita creșterea prețurilor la nivelul întregii piețe.

soferi, parcare, cod rutier, reguli, masini
SURSA FOTO: Dreamstime

Dezechilibrele din piața asigurărilor RCA

În ultimii ani, piața asigurărilor RCA a întâmpinat dificultăți legate de riscurile asociate anumitor categorii de șoferi, în special cei considerați cu risc ridicat. Conform datelor recente, numărul cazurilor de acest tip a crescut semnificativ, ajungând la o medie de aproximativ 8.000 de cazuri noi lunar în primele două luni ale anului 2025, ceea ce indică o expunere crescută pentru asigurători.

Mai mult decât atât, un alt aspect îngrijorător este concentrarea pieței în mâinile unui număr redus de asigurători, ceea ce a dus la o concurență scăzută. În prezent, aproximativ 30% dintre vehiculele înmatriculate în România nu sunt asigurate RCA, un fapt care adâncește vulnerabilitățile pieței și riscurile financiare pentru șoferii asigurați.

loc de parcare, masina, masini
SURSA FOTO: Dreamstime

Prețurile și efectele plafonării

Plafonarea prețurilor RCA a fost introdusă de Guvern în primăvara anului 2023, ca răspuns la falimentul fostului lider al pieței, Euroins, care a lăsat în urmă milioane de șoferi afectați. Măsura a fost prelungită până la 31 martie 2025, iar prețurile au fost ajustate anual pentru a reflecta inflația. Cu toate acestea, chiar și cu plafonarea în vigoare, prețurile RCA au înregistrat o creștere medie de 11% în ultimele 18 luni. Aceasta nu a fost cauzată de modificarea modului de calcul al prețurilor, dar a fost influențată de factori precum vârsta vehiculului, a șoferului sau alte caracteristici ale mașinii.

Deși plafonarea prețurilor oferă un oarecare control asupra costurilor, aceasta nu rezolvă problemele fundamentale ale pieței, care includ numărul ridicat de vehicule neasigurate și riscurile asociate acestora. În plus, un alt factor care ar putea influența creșterea prețurilor este creșterea riscurilor financiare pentru Fondul Național de Protecție, care trebuie să compenseze daunele cauzate de vehiculele neasigurate.

În această direcție, autoritățile române sunt în proces de modificare a legislației RCA, propunând corectarea acestor dezechilibre printr-un proiect de lege ce vizează actualizarea normelor și îmbunătățirea transparenței în calculul prețurilor. De asemenea, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) lucrează la implementarea unui ghid de bune practici pentru asigurători, care ar trebui să contribuie la creșterea gradului de cuprindere a vehiculelor în asigurări și la îmbunătățirea relației dintre asigurători și asigurați.

Documentele pot fi consultate mai jos.

proiectHGprelungireperioadahg1326_19032025

NFproiectHGprelungireperioadahg1326_19032025