Ce se va întâmpla cu beneficiarii cardurilor de energie care nu au nomenclator stradal?
În prezent, există peste 550.000 de beneficiari ai cardului de energie care nu au nomenclator stradal. Este vorba despre situații întâlnite în mediul rural, unde locuitorii apar la aceeași adresă. De aceea, beneficiarii cardurilor de energie vor fi stabiliți printr-un sistem de declarații pe propria răspundere și cu ajutorul informațiilor culese pe teren de către angajații Poștei Române.
„De luni, 16 ianuarie, până pe 1 februarie, vor fi distribuite aceste declarații în localitățile rurale… Astfel reușim să clarificăm calitatea de beneficiar al cardului de energie”, a anunțat, miercuri, Marcel Boloș.
În cazul beneficiarilor care au colocatari, aceștia se vor adresa primăriei din raza de domiciliu pentru întocmirea unei anchete sociale.
„Dacă are colocatari, fie îi radiază din evidențe, fie se adresează Primăriei”, a explicat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.
De asemenea, a fost stabilit și un sistem de decontare pentru lemnele de foc cumpărate pentru sezonul rece. Toate modificările au fost făcute în timpul ședinței de guvern de miercuri.
„Dacă au documente justificative, respectiv factură și documentul de plată, intră în sistemul de decontare și pot ridica în numerar de la poștaș sau de la oficiile poștale sumele pe care le-au cheltuit. Un mecanism în favoarea beneficiarilor care permite decontarea sumelor achitate în numerar”, a precizat Marcel Boloș.
Despre cardurile de energie și ajutoarele privind lemnele de foc
„Într-adevăr, în ședința de guvern de astăzi am discutat două subiecte esențiale și importante pentru beneficiarii de voucher sau card de energie, precum și problema stadiului implementării la zi a Planului Național de Redresare și Reziliență. Legat de primul subiect, Guvernul a adoptat o ordonanță simplă cu patru modificări importante pentru beneficiarii de card de energie. Prima problemă și prima măsură reglementată este cea privitoare la beneficiarii care au domiciliu fără nomenclator stradal. La sate mai ales, în zona rurală, unde încă nu s-au elaborat nomenclatoarele stradale, aici e posibil ca beneficiarii noștri să figureze toți la o singură adresă. Repet, nu este întocmit încă nomenclatorul stradal.
Sunt, din estimările noastre, peste 550.000 de astfel de situații. Dau exemplul județului Teleorman. Este o situație cu care ne-am întâlnit – 40.000 de beneficiari figurează sau au această situație a domiciliului fără nomeculator stradal, respectiv toți beneficiarii sunt la aceeași adresă, iar Guvernul a aprobat ca printr-un sistem de declarații pe propria răspundere și cu informațiile culese din teren de către Poșta Română, practic să ajungem în posesia acestor informații cu beneficiarii noştri şi cu clarificarea domiciliului şi, respectiv, a situaţiei locative raportate la locul de consum.
Și, în acest fel, să putem face verificările în ceea ce privește plafonul de venit și, respectiv, calculul venitului mediu pe membru de familie, pe loc de consum, şi în acest fel beneficiarii să poată să intre în drepturi. Deci, practic, reținem, mecanismul este relativ simplu, se va derula începând de luni, 16 ianuarie, până pe data de 1 februarie; vor fi distribuite aceste declarații pe propria răspundere în acele situații pe care le avem, în localitățile rurale, unde toți beneficiarii figurează la aceeași adresă și prin intermediul acestui mecanism aprobat de către Guvernul României, reușim să clarificăm calitatea de beneficiar a celor care urmează să le fie distribuit cardul de energie”, a explicat Marcel Boloș.
ălafonul de venit la locul de consum să nu depășească cei 2.000 de lei
„A doua măsură și a doua situație pe care am reglementat-o este aceea în care, în general și în special beneficiarii noștri au colocatari care figurează la adresa de domiciliu dar aceștia nu locuiesc efectiv la acea adresă și nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu, în acest fel, punând beneficiarul în situația de a fi exclus din lista de beneficiari. Pentru aceasta, mecanismul aprobat de către Guvern este cel în care beneficiarul în cauză, pe baza înștiințării pe care o transmitem pentru fiecare dintre beneficiarii excluși din listă, se va adresa primăriei din raza de domiciliu de care aparține, pentru a i se întocmi o anchetă socială în care se va valida situația de la fața locului, respectiv, câți locuiesc la adresa de domiciliu.
Vă reamintesc că noi acordăm sprijinul pentru compensarea prețului la facturile pentru energie în funcție de locul de consum, consumurile energetice ale locului de consum, și încercăm să respectăm plafonul de venit la locul de consum să nu depășească cei 2.000 de lei. Deci, în astfel de situații, când un beneficiar locuiește și are în evidență co-locatari la adresa de domiciliu, pe baza înștiințării pe care o primește de la noi, poate să rezolve această situație prin două modalități: fie își radiază colocatarii care figurează la adresa de domiciliu, din evidențele care există la Direcțiile de evidență a populației sau, a doua variantă, se adresează primăriei de care aparține pentru a i se întocmi anchetă socială și a se stabili situația locativă pe care o are”, a afirmat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.
„A treia măsură pe care Guvernul a aprobat-o prin proiectul de ordonanță simplă este cea legată de decontarea lemnelor de foc care au fost cumpărate pentru sezonul de frig 2022-2023, mai ales populația rurală, persoanele vârstnice care și-au cumpărat lemne de foc pentru care au documente justificative, respectiv factură și documentul de plată, intră în sistemul de decontare și pot ridica în numerar, de la poștaș sau de la oficiile poștale, aceste sume de bani pe care le-au cheltuit și, dacă vreți, un mecanism în favoarea beneficiarilor care să permită, pentru astfel de situații, decontarea sumelor achitate în numerar, mai ales, cum am precizat în zona localităților rurale. Și – a patra modificare – este cea privitoare la Mecanismul instituțional de elaborare a listei de beneficiari.
La lista de beneficiari, la elaborarea ei participă Ministerul Muncii, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Serviciu de Telecomunicații Speciale, Agenția Națională de Administrare Fiscală și Ministerul Administrației și Internelor, prin Direcția de Evidență a Populației. După cum știți, lista de beneficiari are Mecanismul verificării plafonului de venit al beneficiarului, limita de 2.000 de lei care a fost aprobată prin ordonanță de urgență și apoi, la locul de consum, se verifică situația veniturilor realizate de către cei care sunt la Evidența populației, și care figurează co-locatari și realizează venit, pentru ca să ne asigurăm că acest venit mediu, pe membru de familie la locul de consum, nu depășește plafonul de 2.000 de lei.
Câteva termene importante pentru beneficiarii ajutorului de compensare a prețului la facturile de energie: începând cu data de 16 ianuarie, adică de luni, până în data de 1 februarie, se distribuie către asociațiile de proprietari scrisoarea prin care se prezintă asociațiilor metodologia de utilizare a certificatului de validare a datoriilor și modelul de certificat de validare a datoriei. Reamintesc că acest certificat a apărut ca o nevoie, ca o necesitate a decontării căldurii la bloc, mai ales pentru persoanele vârstnice. Din ce motiv? Pentru că asociațiile de proprietari, în relația cu locatarii, nu emit facturi și atunci le lipsea acel document justificativ prin care să facă dovada datoriei.
Iar, în aceste condiții, am elaborat și aprobat acest document foarte important, mai ales pentru persoanele vârstnice care permit achitarea căldurii la bloc și, repet, în perioada 16 ianuarie – 1 februarie, această înștiințare, împreună cu certificatul de validare a datoriei, pleacă către asociațiile de proprietari. 152.000 de asociații de proprietari avem în evidență cărora li se vor distribui aceste înștiințări. În 20 ianuarie avem o primă prezentare, împreună cu Federația Asociațiilor de Proprietari, a acestui document și a modalității în care el urmează să fie utilizați și gestionat de către asociațiile de proprietari”, a completat Marcel Boloș.