Decizie pentru buletinele de identitate! Ce trebuie să știe cei care au copii

buletin electronic

SURSA FOTO: captură Digi24

Buletinele românilor vor fi electronice din august, iar cei mici vor putea beneficia și ei de un astfel de document. Autoritățile au precizat care sunt condițiile pentru un buletin de acest fel și ce documente sunt necesare.

Buletin electronic pentru copii

Românii vor putea avea buletin electronic din august. Noul document va avea un cip încorporat. Acesta promite ca identificarea să fie mai eficientă. De asemenea, el va permite și o semnare digitală a documentelor de la distanță.

Noul buletin electronic se evidențiază prin dimensiunile sale reduse, conferindu-i aceeași practicitate ca un permis de conducere. Informațiile personale vor fi listate pe ambele părți ale documentului.

Buletinul electronic poate fi solicitată de la 12 ani

O schimbare semnificativă constă în modificarea vârstei la care se poate solicita cartea de identitate electronică, aceasta urmând să fie redusă la 12 ani în loc de 14.

În adiție la implementarea cărții de identitate electronice, noul cadru legislativ aduce cu sine și ajustări în privința perioadei de valabilitate a actelor de identitate. De acum înainte, cartea de identitate va prezenta următoarele perioade de valabilitate:

  • valabilitate 4 ani pentru persoanele cu vârsta între 14 și 18 ani
  • valabilitate 7 ani pentru persoanele cu vârsta între 18 și 25 de ani
  • valabilitate 10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani

Cartea de identitate electronică va fi nelimitată după împlinirea vârste de 55 de ani.

În paralel cu aceste ajustări, se vor introduce mai multe categorii de acte de identitate, printre care se numără cartea de identitate standard și cea electronică, fiecare cu caracteristici specifice și perioade de valabilitate distincte.

Buletin electronic

Documente pentru buletinul electronic pentru copii

Noul regulament permite solicitarea cărții de identitate electronică începând cu vârsta de 12 ani, înlocuind limita anterioară de 14 ani. Cu toate acestea, se oferă părinților libertatea de a depune cereri pentru cei mici chiar și la o vârstă mai timpurie.

Pentru a iniția procesul de eliberare a actului de identitate, este necesar ca cererea să fie semnată de ambii părinți, ambii fiind prezenți.

În situația în care unul dintre părinți este singurul prezent, acesta trebuie să obțină o declarație autentificată la notar sau consulat de la celălalt părinte. Cererea trebuie însoțită de următoarele documente:

  • certificatul de naştere (original și copie)
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal (original)
  • certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi (original și copie)
  • chitanţă de plată a 7 lei taxă, la CEC sau Poştă

În cazul minorilor aflați într-un serviciu social dedicat protecției speciale a copilului, fie că sunt separați temporar sau definitiv de părinți, actul de identitate este eliberat prin intermediul acestui serviciu.

Procedura este gestionată de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor din zona de competență teritorială.

Până la atingerea vârstei de 14 ani, minorii nu au posibilitatea de a obține o carte de identitate tradițională. Ei pot avea doar variante simplificate sau electronice.

În plus, până la împlinirea vârstei de 12 ani, minorilor li se va elibera o carte electronică de identitate fără înregistrarea imaginilor și impresiunilor papilare.