După legea promulgată de Klaus Iohannis, urmează să fie implementat un nou tip de localizare cu acurateţe crescută a apelurilor la 112.
Localizare, indiferent de tipul de telefon mobil utilizat
Ordonanţa de Urgenţă a fost adoptată de Executiv în mai 2023. Aceasta prevede implementarea unor măsuri care asigură creşterea preciziei localizării apelurilor efectuate la Serviciul de urgenţă 112.
Acest nou tip de localizare este furnizat doar pe timpul gestionării unei situaţii de urgenţă. Totodată, poate fi realizat independent de tipul de telefon mobil utilizat, inclusiv pentru cele cu tehnologii mai vechi.
De asemenea, ariile de determinare a poziţiei vor fi restrânse de până la 25 de ori în unele cazuri.
Localizarea se va realiza atât din telefonul mobil, cât şi din reţea
Iniţiativa legislativă aparţine Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării. Ea a fost elaborată împreună cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi cu Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.
Pentru realizarea sistemului, autoritățile au participat la mai multe consultări cu operatorii de telefonie mobilă din România.
Actul normativ permite implementarea unei soluţii tehnice care reprezintă o premieră la nivelul serviciilor de urgenţă europene.
Soluția tehnică este rezultatul analizării celor mai noi tehnologii disponibile în domeniu.
Noua configuraţie va permite arii mult mai restrânse, cu precizii de localizare de ordinul zecilor sau sutelor de metri, în funcţie de tehnologia de comunicaţii mobile utilizată.
În urma modificărilor, localizarea cu precizie a apelului la 112 se va realiza atât din telefonul mobil, cât şi din reţea.
Serviciul de urgență 112 asigură preluarea apelurilor de urgență de la cetățeni
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) subliniază că serviciul de urgență 112 asigură preluarea apelurilor de urgență de la cetățeni și transmiterea acestora către agențiile specializate de intervenție, în vederea asigurării unei reacții imediate, uniforme și unitare pentru soluționarea urgențelor.
Serviciul de urgență 112 este furnizat de Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU). Administratorul SNUAU este Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
SNUAU este compus din centre unice pentru apeluri de urgență, dispecerate integrate de urgență și dispecerate de urgență ale agențiilor specializate de intervenție. Atât centrele unice pentru apeluri de urgență, operate de STS, cât și dispeceratele de urgență ale agențiilor specializate de intervenție sunt organizate la nivelul fiecărui județ. Centrul 112 București-Ilfov recepționează apelurile efectuate din București și din județul Ilfov.