Un vehicul fabricat în 2008 este cel mai vechi care poate fi importat în Uganda, în acest an, ca urmare a noii legislații.
Dar, pe de altă parte, mașinile mai noi, de exemplu cele fabricate începând cu anul 2010, sunt mai scumpe pe piețe externe precum Japonia și au și taxe mai mari, potrivit presei locale.
Un raport intitulat „Starea calității aerului înconjurător”, realizat de o echipă condusă de doctorul Bruce Penn, a descoperit că, pe măsură ce intri în capitala Ugandei, pe șoseaua Masaka, crește concentrația de gaze reziduale, mai mult decât în cele mai poluate zone ale țării precum Naguru și Kololo.
La 31 mai 2018, guvernul a interzis intrarea în țară a mașinilor mai vechi de 15 ani, în urma adoptării Legii de modificare a traficului și a siguranței rutiere. Legea a prelungit vârsta mașinilor scutite de taxa de mediu la opt ani față de cei cinci ani inițiali, iar povara fiscală a taxei de mediu se transferă acum către mașinile mai vechi. Taxa a ajuns la 50% din valoarea vehiculului.
Opoziția a avertizat că ”industria autovehiculelor rulate cuprinde importatori care numără 11.139 persoane, iar interzicerea importului de vehicule vechi îi va transforma în șomeri”.
Impact asupra dealerilor de mașini
Această interdicție a avut un impact asupra afacerii dealerilor de mașini, iar Shafique Mutebe de la centrul auto Black Power are nemulțumiri. El spune că sistemul fiscal din Uganda face ca deținerea unei mașini noi să fie ceva imposibil pentru cea mai mare parte a populației.
„Și dacă cineva ar dori să cumpere un model din 2010, s-ar putea să nu aibă acești bani. Chiar dacă o fac, regimul fiscal al acestor mașini este o povară. De exemplu, dacă o mașină costă 20.000 dolari, fiscul va percepe aproape aceeași sumă pentru transport și asigurare. Acest lucru i-a speriat pe mulți oameni, care nu vor să se gândească la mașini noi”, spune el.
Standarde duble
În timp ce motivul principal al interdicției este legat de controlul emisiilor, Mutebe spune că a fost o decizie greșită, pe care Comunitatea Africii de Est (EAC) a decis să o ia.
„Oricât de mult caută să protejeze mediul în ceea ce privește emisiile, Uganda nu a atins un nivel alarmant de emisii. Multe dintre mașinile interzise aici sunt conduse și acum în țările lor de origine. De exemplu, un Audi 2003 A4 este folosit în Germania și Polonia, unde reglementările privind emisiile sunt mai stricte, în comparație cu ceea ce avem în Uganda”, spune el.
Mușchiul financiar al ugandezilor nu poate fi comparat cu cel al kenyenilor
În timp ce o lege similară a fost adoptată în Kenya și pare să aibă succes, Mutebe spune că reprezentanții EAC care au conceput legislația nu au analizat condițiile oamenilor din statele membre.
„Mușchiul financiar al ugandezilor nu poate fi comparat cu cel al kenyenilor. Economia noastră este mai mică decât a lor, așa că nu putem face lucrurile în ritmul lor.
Chiar dacă cineva ar dori să cumpere un Lexus hibrid, ar putea opta pentru un Harrier pentru a economisi bani. Alții vor lua mașini second-hand, care este în limita posibilităților lor”, spune el. Pe de altă parte, piesele de schimb ale mașinilor mai vechi sunt mai greu de obținut. Prin urmare, unii le comandă din străinătate, pentru că există unele țări care încă mai permit importul lor.