Devine obligatoriu în școli. Printre măsurile incluse în metodologie se numără rotirea periodică a elevilor în bănci, cel puțin o dată pe modul, și evitarea așezării elevilor din grupuri vulnerabile în ultimele rânduri. De asemenea, profesorii sunt încurajați să reamenajeze sălile de clasă în forme alternative față de structura tradițională, precum în cerc, semicerc, amfiteatru sau salon.

Deciziile privind modul de organizare în școli rămân la latitudinea cadrelor didactice

Deciziile privind modul de organizare a elevilor în clasă rămân la latitudinea cadrelor didactice, însă acestea sunt îndrumate să acorde atenție specifică elevilor din grupuri vulnerabile, cum ar fi cei cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale.

Metodologia definește segregarea ca o formă gravă de discriminare care poate afecta accesul copiilor la o educație de calitate și le poate compromite demnitatea umană. Printre criteriile identificate ca fiind surse de segregare se numără:

  • apartenența etnică;
  • dizabilitățile sau cerințele educaționale speciale;
  • performanțele școlare;
  • mediul de rezidență.
elevi, școală
SURSA FOTO: Dreamstime

Inspectoratele Școlare Județene vor fi responsabile de supravegherea implementării acestor reguli

Inspectoratele Școlare Județene vor fi responsabile de supravegherea implementării acestor reguli. Datele colectate din unitățile de învățământ vor fi centralizate de Comisia Națională pentru Desegregare Școlară, care va întocmi rapoarte adresate Ministerului Educației.

Deși metodologia oferă un cadru general și lasă o mare parte din deciziile practice la discreția profesorilor, succesul acestor măsuri va depinde de implicarea și adaptarea fiecărei școli la cerințele specifice. Implementarea efectivă poate întâmpina dificultăți.

Ministerul Educației, noi reglementări privind accelerarea studiilor

Potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Educației, elevii care obțin rezultate excepționale pot promova simultan două clase într-un singur an școlar.

Această posibilitate este oferită doar celor care au capacitatea fizică și intelectuală necesară pentru a face față unui program intensiv.

Conform metodologiei elaborată de Ministerul Educației, accelerarea promovării se face prin parcurgerea a doi ani de studii consecutivi într-un singur an. Totuși, elevul treuie să îndeplinească cerințele educaționale ale ambelor clase.

„Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar de către elevii care au rezultate şcolare excepţionale şi care au capacitatea fizică şi intelectuală de a se adapta cerinţelor parcurgerii acestui proces şi integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare.

Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar se face pentru doi ani de studii consecutivi: anul în care este înscris elevul în urma promovării, în regim obişnuit, (…) şi anul următor acestuia, pe care elevul îl parcurge suplimentar, în acelaşi timp cu anul curent”, se arată în metodologia oficială.