Primele scumpiri din 2025: Creșterea prețurilor la benzină și motorină
Anul 2025 începe cu o veste mai puțin plăcută pentru șoferi: prețurile carburanților vor crește chiar de la miezul nopții pe 1 ianuarie.
Benzina se va scumpi cu 17 bani pe litru, iar motorina cu 16 bani. Această ajustare este rezultatul unei majorări a accizei la carburanți cu puțin peste 6%.
Impactul asupra consumatorilor
Pentru o mașină pe benzină cu un rezervor de 50 de litri, costul unui plin va fi mai mare cu 8,5 lei. În cazul motorinei, un plin va costa cu 8 lei mai mult. Deși sumele pot părea mici pentru unii, pentru cei care depind zilnic de autoturism, aceste creșteri vor aduce o presiune suplimentară asupra bugetului.
Pentru a atenua impactul acestei scumpiri asupra industriei de transport, autoritățile vor continua să ofere un ajutor de stat de 20 de bani pe litru pentru transportatori. Această măsură vine în sprijinul unei industrii esențiale pentru economie, care ar putea resimți din plin efectele noilor prețuri.
Nu este pentru prima dată când accizele cresc în ultimii ani. În 2024, acciza la carburanți a fost majorată în două etape: la 1 ianuarie și la 1 iulie. Cumulat, aceste creșteri au adăugat 72 de bani la prețul benzinei și 65 de bani la motorină. Tendința de creștere a accizelor reflectă strategii fiscale și economice menite să aducă mai multe venituri la bugetul de stat, dar ele vin cu un cost pentru consumatori.
Prețurile gazului natural în Europa au crescut
Prețurile gazului natural în Europa au crescut vineri, după ce președintele rus Vladimir Putin a minimalizat șansele de a ajunge la un acord pentru continuarea fluxurilor de gaz către Europa prin Ucraina.
Contractele futures de referință au crescut cu până la 5% într-o zi, cel mai puternic avans din ultima săptămână, în urma declarației lui Putin că încheierea unui nou acord de tranzit înainte de expirarea celui actual, la sfârșitul anului, ar fi imposibilă.
Țările din Europa Centrală care încă achiziționează gaz rusesc au propus alternative pentru a menține aprovizionarea prin Ucraina, dar președintele ucrainean Volodimir Zelenski se opune oricărui plan care ar direcționa fonduri către Rusia în timpul războiului în desfășurare.
Putin a subliniat că propunerile implicând Ungaria, Slovacia, Turcia sau Azerbaidjan în gestionarea tranzitului se confruntă cu provocări, deoarece contractele pe termen lung ale Gazprom PJSC sunt dificil de modificat.
Fluxurile aflate în pericol reprezintă aproximativ 5% din cererea de gaz a Europei. Deși relativ mici, pierderea acestor volume ar crește dependența de gazoductele norvegiene sau de importurile de gaz natural lichefiat din SUA.
Tranzacționarii europeni urmăresc îndeaproape nivelurile de stocare a gazului, care acum au scăzut sub 75%.
Putin a adăugat că procesul intentat de Naftogaz din Ucraina, care acuză Gazprom de plăți incomplete pentru tranzit, este un alt obstacol. El a insistat că această cerere trebuie retrasă pentru ca orice acord să poată avansa.
La ora 11:25 a.m. în Amsterdam, contractele futures pentru luna următoare ale gazului, considerat de referință în Europa, au crescut cu 2,34%, ajungând la 46,8 euro pe megawatt-oră, în timp ce contractul pentru ianuarie urmează să expire luni.