Se extinde platforma pentru ofițerii de stare civilă

Începând de sâmbătă, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunță extinderea accesibilității platformei destinate activității ofițerilor de stare civilă pentru înregistrarea exclusiv în format digital a documentelor necesare căsătoriei în trei unități administrativ-teritoriale.

Este vorba despre localitățile Eforie, Ion Neculce și Podu Iloaiei, unde Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă a fost implementat cu succes, facilitând astfel înregistrarea digitală a evenimentului de viață „căsătorie”.

Această extindere reprezintă un pas important în modernizarea serviciilor publice din România, parte a unui plan național ambițios.

Conform MAI, începând cu 25 august 2024, preluarea documentelor și înregistrarea căsătoriilor doar în format digital vor fi implementate progresiv în toate cele 3.188 de unități administrativ-teritoriale din țară.

„Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, cu sprijinul Direcţiilor Judeţene de Evidenţă a Persoanelor din judeţele Constanţa şi Iaşi, precum şi al direcţiilor locale de evidenţă a persoanelor implicate, a realizat extinderea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, la nivelul unităţilor-administrativ teritoriale Eforie, Ion Neculce şi Podu Iloaiei, prin obţinerea unor rezultate deosebite şi complete pentru operaţionalizarea fluxului de înregistrare în format digital a evenimentului de viată căsătorie”, precizează Ministerul de Interne.

acte casatorie/stare civila
SURSA FOTO: Istock

Termenul de finalizare este 24 septembrie

Extinderea completă a acestui sistem informatic la nivel național are ca termen de finalizare data de 24 septembrie 2024.

După această dată, înregistrările evenimentelor de viață în registrele fizice vor înceta definitiv, digitalizarea devenind standardul în întreaga țară.

Până în prezent, sistemul digital a fost operaționalizat pentru evenimentele de viață „naștere” și „deces” în 2.445 de unități administrativ-teritoriale, acoperind un număr semnificativ de municipii, orașe și comune.

Datele furnizate de MAI arată că au fost înregistrate 53.345 de evenimente de stare civilă, dintre care:

  • 19.888 nașteri
  • și 33.457 decese

În plus, au fost eliberate 35.731 certificate de naștere și 34.867 certificate de deces, atât în format fizic, cât și digital.

Digitalizarea actelor de stare civilă aduce multiple avantaje, printre care se numără eficiența crescută în procesarea documentelor, reducerea birocrației și accesul facil la servicii pentru cetățeni.

De asemenea, arhivarea electronică a acestor acte asigură o mai bună protecție și gestionare a datelor personale.

Până acum, au fost validate peste 180.000 de acte de stare civilă în arhiva electronică, incluzând nașteri, decese și căsătorii.

În plus, sistemul a generat și un număr semnificativ de Coduri Numerice Personale (CNP) cu codul unic 70, care sunt integrate în Sistemul Informatic pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, subliniind astfel complexitatea și importanța acestei inițiative de digitalizare.