Vești proaste pentru șoferi! Prețurile carburanților au crescut din nou. Aceasta reprezintă a șaptea modificare a prețurilor carburanților din această lună, iar ultimele ajustări au evidențiat tendințe diferite: prețul benzinei a scăzut sau a rămas constant, în timp ce motorina a înregistrat o creștere.
Prețurile carburanților au crescut din nou
Prețurile carburanților marți, 19 noiembrie. Stația Petrom, lider pe piața de distribuție a carburanților auto din România, situată pe strada Brașov din București, afișează astăzi, 19 noiembrie, un preț de 7 lei pe litru pentru benzina standard și 7,21 lei pe litru pentru motorina standard.
Prețurile carburanților marți, 19 noiembrie. Comparativ cu ziua precedentă, Petrom a menținut prețul benzinei, însă a majorat prețul motorinei cu 3 bani pe litru. Astfel, diferența de preț dintre motorină și benzină a crescut, ajungând la 21 de bani pe litru.
Aceasta este a șaptea modificare a prețurilor carburanților în această lună. În ultimele ajustări, tendințele au fost divergente: benzina a fost fie ieftinită, fie a rămas la același preț, în timp ce motorina a continuat să se scumpească.
Prețurile petrolului au crescut cu aproximativ 2 dolari pe baril
Prețurile petrolului au înregistrat luni o creștere de aproximativ 2 dolari pe baril, ca urmare a opririi producției de țiței la zăcământul Johan Sverdrup din Norvegia, cel mai mare câmp petrolier din Europa de Vest. Incidentul a fost cauzat de o pană de curent pe uscat și a amplificat creșterile anterioare generate de escaladarea conflictului dintre Rusia și Ucraina, conform Reuters.
La momentul redactării acestei știri, țițeiul Brent, etalonul pentru Europa, se tranzacționa la 73,4 dolari pe baril, iar West Texas Intermediate (WTI), reperul american, avea un preț de 69,2 dolari pe baril.
Petrom, lider pe piața de retail a produselor petroliere din România, operează o rețea de 555 de stații de distribuție, dintre care 393 sub brandul Petrom și 162 sub brandul OMV.
Conform datelor din cel mai recent raport financiar al companiei, în primele nouă luni ale acestui an, vânzările totale de produse rafinate ale Petrom au crescut cu 9%, în timp ce volumele vândute prin benzinării au înregistrat o creștere de 4%.
Benzinăriile Rompetrol și-au crescut vânzările anul acesta
Rompetrol Rafinare a menționat în raportul său privind rezultatele financiare pentru primele nouă luni că vânzările din segmentul de retail au crescut cu 8%, ajungând la 910.000 de tone de carburanți pe piața din România, care reprezintă principala destinație de comercializare a produselor obținute în rafinăria Petromidia. Compania a atribuit această creștere strategiei de vânzări prin care o mare parte a produselor este direcționată către piața internă.
Compania și-a orientat eforturile către vânzările prin propria rețea, considerate mai profitabile, pe fondul unei piețe angro din România care pare să fi fost alimentată cu carburanți mai ieftini proveniți din import. Aceste importuri ar putea include produse din surse non-UE, fabricate din țiței rusesc, așa cum s-a menționat anterior în legătură cu importurile de carburanți din țări precum India și Turcia.
“Vânzările en-gros au scăzut cu 38%, situându-se la un nivel de 386 de mii de tone, în primele nouă luni din 2024. Cantitățile vândute, în scădere, au fost influențate atât de nefuncționarea rafinăriei Petromidia la capacitate optimă, în prima parte a anului, dar și de volumele în creștere pentru produsele finite provenite din afara spațiului comunitar, la cotații scăzute, comparativ cu produsele obținute în rafinăriile europene”, a mai arătat compania.
Din punct de vedere financiar, rezultatele au fost mai slabe comparativ cu anul trecut, influențate și de scăderea prețurilor la carburanți.
“Cotațiile internaționale aferente produselor petroliere au consemnat o scădere față de aceeași perioadă a anului trecut, de 5%, atât la benzină, cât și la motorină”, a precizat compania.
Cifra de afaceri a atins 2,43 miliarde de dolari
În perioada ianuarie – septembrie 2024, cifra de afaceri brută consolidată a segmentului de distribuție a atins 2,43 miliarde de dolari, în scădere ușoară față de aceeași perioadă din 2023, când se înregistra 2,5 miliarde de dolari. În aceeași perioadă, profitul operațional (EBITDA) al segmentului a rămas la un nivel similar cu cel din anul precedent, ajungând la 64,6 milioane de dolari, comparativ cu 63,1 milioane în 2023. În schimb, rezultatul net a scăzut semnificativ, fiind de aproximativ 9,5 milioane de dolari, față de 28 de milioane de dolari în 2023.
La sfârșitul lunii septembrie 2024, rețeaua de distribuție din România a ajuns la 1.328 de puncte de comercializare, incluzând stațiile proprii, stațiile partenere și stațiile mobile de mici dimensiuni (9 și 20 de metri cubi).
Rompetrol Rafinare, parte a Grupului KMG International (Rompetrol), care operează rafinăria Petromidia și, indirect, prin Rompetrol Downstream, rețeaua de benzinării, a raportat o cifră de afaceri brută de 3,57 miliarde de dolari și un EBITDA de aproximativ 125 de milioane de dolari în primele nouă luni ale anului 2024. Comparativ, în aceeași perioadă a anului 2023, compania a generat afaceri de 4,05 miliarde de dolari și un profit operațional EBITDA de 214 milioane de dolari. De asemenea, compania a înregistrat pierderi de 66 de milioane de dolari la nouă luni.
Aceste rezultate financiare au fost influențate de oprirea planificată a rafinăriei Petromidia între martie și mai 2024, dar și de factori externi, precum volatilitatea prețurilor pentru materii prime (țiței, biocomponente) și produse petroliere, precum și evoluția marjelor de rafinare la nivel internațional, a anunțat compania.