Dreptul la deconectare va noul drept care ar putea fi legiferat în România pentru angajații români. Astfel, angajații nu vor mai fi obligați să răspundă la telefon după serviciu.

După modelul francez, Comisia Europeană vrea să reglementeze la nivelul tuturor statelor membre dreptul la deconectare al angajaților. Altfel spus, după ce pleacă de la serviciu, salariații, inclusiv cei din România, ar putea să nu mai fie nevoiți să răspundă la telefon, e-mail sau mesaje vocale.

Noua directivă urmează să fie prezentată și pusă în dezbatere publică în această toamnă.

Dreptul la deconectare, aplicat timid

Aplicat timid în anumite companii de la noi, dreptul la deconectare le permite angajaților să nu răspundă la mailurile de serviciu sau la telefon în afara programului de muncă.

Comisia Europeană lucrează la o nouă directivă, care ar urma să stabilească orele de lucru și perioadele de odihnă. În plus, angajații nu vor fi sancționați dacă nu execută diferite sarcini de serviciu după o anumită oră. În schimb, cei care lucrează peste program ar trebui să aibă parte de compensații financiare, sunt de părere parlamentarii.

”Problema este că ar trebui să nu îmi dau mail după ora 9 seara și, doi, nu trebuie să am niciun fel de așteptare ca să îmi răspundă în afara programului de lucru. Dacă cumva există în fișa postului faptul că trebuie să decidă… Cumva există în fișa postului faptul că trebuie să își dedice mai multe ore, standard de lucru – evident, ar trebui negociat compensarea acestui tip de disponibilitate”, a declarat europarlamentarul Dragoș Pîslaru.

Cel mai probabil, în toamna acestui an, Comisia va definitiva actul legislativ, care trebuie aprobat de către Parlamentul și Consiliul European, care sunt doi factori decizionali.

„Este o procedură de durată, iar deputații români cred că este posibil ca o decizie definitivă să fie luată de noul parlament, care va fi ales în iunie anul viitor”, a mai spus europarlamentarul.

În Belgia, angajații își pot opri telefoanele după serviciu

Franța a fost prima țară la nivel european care a reglementat dreptul angajaților de a nu fi conectați non stop la problemele de serviciu. Exemplu francez a fost urmat de state precum Italia, Spania sau Belgia.

Belgienii care lucrează în companii cu peste 20 de persoane își pot opri inclusiv telefoanele de serviciu fără să riște sancțiuni. La noi, patronatele și sindicatele lucrează la un acord privind digitalizarea condițiilor de muncă.

Florin Jianu, președinte Întreprinderi Mici și Mijlocii: ”E acel avantaj al flexibilizării – nu mai trebuie să vedem programul ca un număr fix de ore, o alocare diferențiată – în acest moment ce am văzut ca măsurătoare, nu contează în rândul angajaților beneficiilor salariale, ci această resursă care se numește timpul – timpul a devenit resursa cea mai apreciată de angajați, faptul că ei au timp liber la dispoziție sau își alocă și fac acest transfer între muncă și viața privată”, potrivit stirileprotv.ro.

Oana Botolan, specialist resurse umane: ”În IT, prin prisma necesităților jobului, există această practică, se numește on call – toate companiile o aplică – atâta timp cât angajatul este disponibil, nu neapărat lucrează doar că este disponibil în cazul în care apare o nevoie – angajatul va fi plătit și va fi plătit cu niște sume considerabile”.

Directiva va reglementa și munca de acasă. Vor fi stipulate ore de pauză și relaxare. Acest tip de activitate le permite companiilor să facă economii, iar banii rămași spun specialiştii în resurse umane, ar putea fi folosiți pentru diferite beneficii acordate salariaţilor.