Ministerul Afacerilor Interne a dezvăluit, într-un comunicat de presă, că odată cu intrarea în vigoare a operaționalizării Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, au apărut o serie de modificări privind generarea Codului Numeric Personal.
Din ce este alcătuit codul numeric personal (CNP). O nouă dezvoltare în cadrul operaționalizării Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă este introducerea generării codului numeric personal. Acesta constă într-un număr format din 13 cifre, împărțit în trei componente: semnificativă, secvențială și o cifră de control.
Din ce este alcătuit codul numeric personal
Potrivit MAI, partea semnificativă a codului numeric personal constă într-un set de 7 cifre. Acesta codifică informații despre sexul persoanei și secolul în care s-a născut, exprimând data nașterii sub forma SAALLZZ.
-S reprezintă sexul și secolul în care s-a născut persoana și poate fi:
a) 1 pentru persoanele de sex masculin născute între anii 1900-1999;
b) 2 pentru persoanele de sex feminin născute între anii 1900-1999;
c) 3 pentru persoanele de sex masculin născute între anii 1800-1899;
d) 4 pentru persoanele de sex feminin născute între anii 1800-1899;
e) 5 pentru persoanele de sex masculin născute între anii 2000-2099;
f) 6 pentru persoanele de sex feminin născute între anii 2000-2099.
-AALLZZ reprezintă data nașterii și cuprinde următoarele informații:
- Primele două cifre (AA) reprezintă ultimele două cifre ale anului nașterii.
- Următoarele două cifre (LL) reprezintă luna nașterii, cu valori cuprinse între 01 și 12.
- Cele două cifre finale (ZZ) reprezintă ziua nașterii, cu valori cuprinse între 01 și 28, 29, 30 sau 31, în funcție de luna respectivă și de anul nașterii.
Partea secvențială
Partea secvențială este formată din 5 cifre sub forma JJNNN, cu semnificația următoare:
- JJ reprezintă un cod numeric specific fiecărui sex și fiecărei zile de naștere din anul respectiv.
- NNN reprezintă o secvență numerică care poate varia între 001 și 999 și este atribuită în ordine crescătoare pentru a diferenția persoanele născute în aceeași zi și de același sex.
Cifra de control (C) este atribuită de calculator. Ea servește la identificarea eventualelor erori, precum înlocuirea sau inversarea cifrelor din componența Codului Numeric Personal (C.N.P).
MAI subliniază că în ceea ce privește partea secvențială JJ („cifra de județ”), codurile numerice personale generate automat de către Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă conțin codul unic 70 pentru orice înregistrare, indiferent de județul sau locul în care a avut loc nașterea.
Informații privind SIIEASC
Având în vedere activitățile de comunicare publică referitoare la Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), MAI a făcut următoarele precizări:
Extinderea la nivel național a Sistemului Informatic este realizată etapizat, iar la data de 8 mai 2024 platforma digitală în care ofițerii de stare civilă îndeplinesc anumite proceduri a devenit parțial funcțională. În aceste condiții, este încă necesară prezența cetățeanului la oficiul de stare civilă.
Înregistrarea evenimentelor de viață, precum nașterea și decesul, este efectuată exclusiv în format digital în cele 7 municipii și în toate unitățile administrativ-teritoriale ale județului Ilfov.
Cum obții un certificat de naștere sau de deces
Pentru a obține un certificat de naștere sau deces, cetățeanul trebuie să se prezinte la oficiul de stare civilă și să depună documentele necesare, respectiv cererea de eliberare a certificatului de stare civilă. Acest document poate fi eliberat atât în format digital, în cazul în care solicitantul furnizează o adresă de poștă electronică, cât și în format fizic, printat pe un formular securizat, în funcție de preferința cetățeanului.
Infrastructura SIIEASC include și o platformă dedicată cetățenilor, care este complet interoperabilă și va fi accesibilă într-o etapă ulterioară.
Sistemul Informatic acoperă 3188 de unități administrativ-teritoriale, iar la momentul actual aproximativ 50 dintre acestea sunt interconectate la sistem.
Punerea în funcțiune a Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă la nivel național se va realiza în etape succesive până la data de 24 septembrie 2024.