Directiva europeană privind repararea produselor se va aplica în mod egal tuturor companiilor care operează pe piața UE. Articolul 5 impune producătorilor obligația de a oferi servicii de reparații pentru bunurile enumerate în Anexa II, atâta timp cât acestea sunt supuse cerințelor de reparabilitate.

Anexa II cuprinde: mașini de spălat, mașini de spălat cu uscător, frigidere, mașini de spălat vase, televizoare, aspiratoare, uscătoare de rufe, echipamente de sudură, smartphone-uri, tablete, telefoane fără fir, servere și produse de stocare a datelor, mărfuri care încorporează baterii de mijloace ușoare de transport.

Astfel, orice consumator din UE are dreptul de a solicita reparații de la producător, indiferent de locul în care compania își desfășoară activitatea. Producătorii au flexibilitatea de a decide cum organizează serviciul de reparații, fie direct, fie prin subcontractanți.

Directiva UE este un instrument care stabilește prevederi ce trebuie transpuse în legislația națională, oferind statelor membre flexibilitate în aplicare. Transpunerea uniformă nu este necesară, dar statele membre sunt obligate să asigure conformitatea și aplicarea acesteia în mod corespunzător, transmite DCNews.

Toate statele UE sunt obligate să implementeze directiva europeană

Comisia Europeană va supraveghea punerea în aplicare a directivei de către statele membre. Acestea din urmă vor fi responsabile pentru asigurarea conformității și gestionarea cazurilor individuale de încălcare.

Dacă un stat membru nu transpune corect Directiva europeană, Comisia poate iniția o procedură de încălcare a dreptului comunitar. Comisia va publica un raport privind aplicarea directivei la 7 ani de la intrarea în vigoare.

Producătorii din afara UE trebuie să se conformeze directivei la nivel european. Responsabilitatea reparației cade pe reprezentantul autorizat, importatorul sau vânzătorul bunurilor introduse pe piața UE.

Directiva este de aplicare generală, însă obligația de reparare pentru producători se aplică doar produselor enumerate în Anexa II, care includ mașini de spălat, frigidere, televizoare, smartphone-uri, tablete, și alte echipamente specificate. Anexa II va fi actualizată anual pentru a reflecta noile cerințe de reparabilitate pentru produse noi.

Directiva europeană nu oferă stimulente directe pentru producători, ci încurajează consumatorii să opteze pentru repararea produselor în locul înlocuirii acestora.

Telefoane mobile
SURSA FOTO: Capital.ro

Exemplu concret privind mecanismul de funcționare

În cazul unei mașini de spălat al cărei motor nu mai funcționează în perioada de garanție, consumatorul poate solicita repararea în locul înlocuirii. Dacă reparația este efectuată, garanția legală se prelungește cu un an suplimentar.

Acest drept se aplică bunurilor achiziționate după intrarea în vigoare a directivei și este valabil atâta timp cât producătorul este obligat să furnizeze piesele de schimb, conform instrumentului aplicabil din Anexa II.

Reparațiile trebuie efectuate într-un timp rezonabil și la un preț rezonabil, iar directiva europeană impune statelor membre să aplice aceste drepturi începând cu 2 ani de la intrarea în vigoare.