Decizie privind mașinile pe benzină sau motorină. Este răsturnare de situație în UE

mașini

SURSA FOTO: Dreamstime

Șoferii care preferă mașinile pe benzină sau pe diesel au parte de vești relativ bune. Partidul Popular European (PPE) a cerut modificarea planului de a interzice vânzarea de noi automobile echipate cu motoare pe combustie. PPE a venit și cu o motivare în acest sens.

UE trebuie să evalueze decizia de a interzice vânzarea de automobile cu motoare pe combustie

Marți, Partidul Popular European (PPE), cea mai influentă grupare din Parlamentul European, a atras atenția asupra necesității ca Uniunea Europeană să reevalueze decizia de a interzice vânzarea de automobile cu motoare pe combustie începând cu 2035.

Această recomandare vine pe fondul agravării dificultăților întâmpinate de industria auto.

Deși Partidul Popular European nu a solicitat direct o amânare a măsurilor, acesta a recomandat Uniunii Europene să adopte o „perspectivă neutră din punct de vedere tehnologic”. Aceasta ar putea însemna oferirea de derogări pentru utilizarea combustibililor sintetici și explorarea unor alternative la electrificare.

În 2026, Comisia Europeană va evalua progresele înregistrate de statele membre în ceea ce privește atingerea țelului de a interzice vânzarea de automobile noi cu motoare pe combustie începând din 2035.

Italia propune ca procesul de revizuire să fie accelerat, solicitând finalizarea acestuia în 2025. În același timp, principalul grup de lobby din sectorul auto european a cerut „acțiuni imediate” pentru a aborda problema emisiilor poluante, subliniind riscul ca industria auto să se confrunte cu amenzi de miliarde de euro.

„Urmărim cu atenţie şi îngrijorare evoluţiile recente din industria auto din UE. Trebuie să ne redublăm eforturile astfel încât calea spre electrificare să rămână una viabilă şi larg acceptată”, a declarat marţi vicepreşedintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis.

SURSĂ FOTO: Dreamstime

Excepții pentru carburanții sintetici

Orice ajustare va necesita o propunere din partea Comisiei, care a indicat deja că ar putea accepta excepții pentru carburanții sintetici. Acești combustibili sunt produși prin extragerea hidrogenului din apă și combinarea acestuia cu dioxidul de carbon.

Italia își propune să adauge biocombustibilii în discuțiile privind soluțiile energetice, însă organizațiile non-guvernamentale de mediu avertizează că aceștia nu vor fi capabili să respecte aceleași standarde de emisii.

Partidul Popular European (PPE), alături de alte formațiuni de dreapta, deține majoritatea în Parlamentul European, ceea ce îi permite să susțină modificarea reglementărilor curente. Totuși, pentru ca aceste revizuiri să fie implementate, este esențial și sprijinul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene.

De asemenea, nu toți producătorii auto sunt de părere că Uniunea Europeană ar trebui să renunțe la termenul stabilit pentru 2035. Aceștia argumentează că sectorul necesită claritate pentru a putea face investiții și suport pentru a atinge obiectivele climatice ale UE.