Europarlamentarul Gheorghe Falcă (PNL/PPE) a abordat provocările sectorului auto și competitivitatea acestuia, subliniind situația alarmantă din domeniu. Declarația sa a fost făcută în contextul revizuirii Regulamentului UE privind limitele de emisii de CO2 pentru autoturismele noi și vehiculele utilitare ușoare.
Gheorghe Falcă consideră că regulamentul cu privire la emisiile de CO2 trebuie revizuit
Europarlamentarul Gheorghe FALCĂ (PNL/PPE) a prezentat o opinie clar fundamentată referitoare la situația alarmantă a sectorului auto și la provocările legate de competitivitatea acestuia. Declarația sa vine în contextul adoptării de către Uniunea Europeană, în 2023, a revizuirii Regulamentului privind limitele de emisii de CO2 pentru autoturismele noi și vehiculele utilitare ușoare, aliniată la obiectivele ambițioase în domeniul climei.
„Pe măsură ce aceste obiective de reducere se apropie, problema limitelor emisiilor de CO2 pentru autoturismele și camionetele noi a fost reintrodusă recent în discursul public. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a publicat o declarație în care subliniază că producătorii nu vor fi în măsură să respecte limitele de CO2 pentru 2025, având în vedere adoptarea lentă a vehiculelor electrice.
În aceste condiții este clar că avem nevoie de o revizuire a eliminării motoarelor cu ardere internă de pe piața europeană. Trebuie să ne asigurăm că accesul pe piața auto va rămâne accesibil pentru toată lumea, nu doar pentru cei care își permit mașini electrice scumpe. Ar trebui să fim conduși de realismul economic și să rămânem neutri din punct de vedere tehnologic. Dacă nu o facem, șofatul poate deveni prea scump pentru mulți europeni și vom pierde nenumărate locuri de muncă în industria auto în favoarea concurenților precum China.
Protejarea locurilor de muncă europene și menținerea competitivității trebuie să fie prioritățile noastre.
Posibila închidere a fabricilor, precum Volkswagen şi Audi, reprezintă o ameninţare reală pentru mii de locuri de muncă. Interdicţia motoarelor cu ardere internă trebuie revizuită de urgenţă pentru a proteja lucrătorii şi a-şi apăra perspectivele viitoare de angajare, iar Comisia Europeană trebuie să-şi urmeze „Acordul verde” cu un „Acord industrial”. UE trebuie să se apere pe sine şi interesele sale”, a transmis Gheorghe FALCĂ.
Situația europeană a segmentului auto
Pentru a atinge obiectivul de neutralitate climatică până în 2050, Uniunea Europeană implementează măsuri menite să reducă emisiile provenite de la vehicule, având în vedere că transportul rutier contribuie cu o cincime la emisiile de CO2 la nivel european. Scopul UE este de a reduce emisiile de la autoturisme cu 55% și de la camionete cu 50% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021, pentru a ajunge la zero emisii pentru mașinile și camionetele noi până în 2035.
Începând cu 2035, toate vehiculele noi vândute pe piață vor fi obligate să aibă emisii zero și să nu emită CO2. Aceasta va asigura că, până în 2050, sectorul transporturilor va deveni neutru din perspectiva emisiilor de carbon. Consiliul Uniunii Europene a dat vineri aprobarea pentru inițiativa Comisiei Europene de a impune taxe vamale de până la 45% pe vehiculele electrice provenite din China, justificând această decizie prin faptul că Beijingul oferă subvenții considerabile în mod incorect.