Guvernul a aprobat extinderea regimului de zonă liberă în Portul Constanța – zona Midia, pe o suprafață de 7,7 milioane de metri pătrați. Măsura, anunțată de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, are rolul de a stimula investițiile, de a moderniza infrastructura portuară și de a consolida poziția strategică a Portului Constanța în rețeaua europeană de transport.

Prin această decizie, zona Midia este integrată oficial în structura administrativă a Portului Constanța, ceea ce va permite optimizarea operațiunilor comerciale și atragerea de noi fluxuri de marfă.

Extinderea regimului de zonă liberă în Portul Constanța – zona Midia

Ministrul Transporturilor a precizat că această hotărâre are ca principal scop modernizarea și eficientizarea activităților din port.

„«Undă verde» pentru extinderea regimului de zonă liberă în Portul Constanța – zona Midia.

La propunerea Ministerului Transporturilor, Guvernul a aprobat astăzi o decizie prin care se dorește stimularea investițiilor, impulsionarea activităților comerciale maritime și consolidarea poziției strategice a Portului Constanța în rețeaua europeană de transport”, a scris Sorin Grindeanu pe Facebook.

Prin această măsură, teritoriile din zona Midia sunt integrate oficial în structura administrativă a Portului Constanța.

Această modificare va duce la o reorganizare administrativă și operațională, care va contribui la o mai bună gestionare a fluxurilor comerciale.

Beneficiile extinderii regimului de zonă liberă

Implementarea acestei decizii va avea un impact major asupra activităților portuare, atât din punct de vedere logistic, cât și investițional. Ministrul Sorin Grindeanu a subliniat că măsura adoptată de Guvern va permite:

  • Modernizarea infrastructurii portuare și dotarea cu facilități operaționale moderne, adaptate cerințelor actuale.
  • Creșterea fluxurilor comerciale prin îmbunătățirea capacităților logistice și optimizarea proceselor de transport.
  • Aplicarea unui regim vamal unificat pentru toți operatorii portuari, eliminând diferențele legislative între diversele zone din port.
  • Crearea unui climat de afaceri atractiv, care să încurajeze investițiile în această zonă strategică.
  • Consolidarea poziției Portului Constanța în rețeaua europeană de transport, contribuind astfel la dezvoltarea schimburilor comerciale internaționale.

Zona Midia – parte integrantă a domeniului public al statului

Zona Midia face parte din patrimoniul public al statului și se află sub administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Aceasta este concesionată Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, care va gestiona implementarea noilor măsuri.

Extinderea regimului de zonă liberă în această zonă reprezintă un pas important pentru dezvoltarea economică a României și pentru atragerea investitorilor interesați de infrastructura portuară modernizată.

Importanța strategică a Portului Constanța în noul peisaj economic regional

Războiul din Ucraina a avut un impact semnificativ asupra transportului maritim de mărfuri, determinând închiderea porturilor ucrainene și impunerea unor sancțiuni economice împotriva Rusiei. Aceste restricții au perturbat rutele comerciale tradiționale, forțând redirecționarea mărfurilor către porturi din România, Polonia și alte țări din regiune.

portul constanta
SURSA FOTO: Dreamstime

Conform experților de la Gebrüder Weiss România, aceste schimbări au generat întârzieri mari, costuri ridicate de transport și blocaje la frontierele europene, afectând considerabil competitivitatea produselor ucrainene pe piețele internaționale.

Pe lângă perturbarea rutelor comerciale, industria transporturilor a fost afectată și de alte provocări semnificative. Prețurile ridicate ale combustibililor, riscurile de securitate și instabilitatea economică au dus la o volatilitate crescută a tarifelor de transport maritim. Aceste dificultăți au complicat și mai mult lanțurile de aprovizionare globale, punând presiune pe operatorii logistici și comercianți.

În acest context, Portul Constanța a devenit un centru logistic esențial, preluând o parte semnificativă din traficul maritim afectat de conflictul din Ucraina. Deoarece Ucraina nu mai poate asigura anumite rute de transport, multe companii au fost nevoite să își modifice strategiile și să se orienteze către alternative mai sigure.