Una dintre reglementările introduse în premieră de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vine direct în sprijinul păgubiților, dar și al vinovaților din accidente rutiere, care se produc în număr de sute de mii anual.
Conform modificărilor introduse, „în cazul completării formularului de constatare amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule, implicate în accident, sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul”, se arată într-un comunicat transmis de ASF.
Asigurătorii RCA și BAAR vor stabili de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul unui formular de constatare amiabilă care se va putea completa în format electronic
Baza tehnică va fi dezvoltată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), împreună cu firmele de asigurare care emit RCA pe teritoriul României.
„Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către ASF”, prevede actul care schimbă sistemul.
Formularul de constatare amiabilă va putea fi completat și electronic.
Au fost eliminate obligațiile de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către ASF
Tot la inițiativa ASF, în 2021 a fost eliminată obligativitatea de a deține polița RCA în format fizic, fiind suficientă prezentarea acesteia în format electronic, în eventualitatea unui control.
Principalul scop al noilor reglementări a fost, însă, abrogarea sau modificarea prevederilor din norma 20/2017 care nu sunt conforme cu prevederile legislației europene și fac obiectul discuțiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 – acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II și Directiva MTPL a unor dispoziții ale legislației românești referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017.
Concret, au fost eliminate obligațiile de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către ASF, în conformitate cu măsurile impuse de Comisia Europeană.
Nu în ultimul rând, actul normativ vine cu modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente consecinței lipsei de folosință a vehiculelor, inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora.