Tribunalul Bucureşti a admis cererea Autorităţii Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), astfel încât operatorul va renunţa la clauzele abuzive din contracte.
După ce a primit mai multe reclamaţii de la abonaţii operatorului telecom Vodafone, ANPC a încheiat mai multe procese verbale de constatare. Potrivit legii 193/2000, de la 1 octombrie 2013, plângerile întemeiate care vizează contractele preformulate – aşa cum sunt şi cele de telefonie mobilă – sunt trimise în instanţă. În cazul în care instanţa constată că există prevederi contractuale cu caracter abuziv, aceasta dispune eliminarea acestora din toate contractele în executare încheiate între profesionistul în cauză şi consumatori.
Tribunalul Bucureşti a decis Vodafone să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate de același tip, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale. Totodată, instanța a amendat operatorul cu 200 lei pentru încălcarea prevederilor articolului 1, aliniatul 3 din Legea 193/2000, care interzice comercianților stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii.
Potrivit sentinței din 20 noiembrie, Vodafone Romania va elimina din contracte obligația clientului de a plăti “o despăgubire în cazul încetării contractului înainte de expirarea duratei minime contractuale (…)” și paragrafele conform cărora clientul declară, la încheierea contractului, că “a citit, a înțeles și a acceptat clauzele cuprinse contract”. De asemenea, operatorul va elimina prevederile din contract care fac referire la modul de calcul al prejudiciului cauzat, care ia în calcul o sumă exprimată în euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale.
În plus, viitoatele contracte ale operatorului nu vor mai face referire la plata de către client a unei despăgubiri atunci când acesta va dori să utilizeze o extraopțiune lunară de Internet pe Mobil în roaming cu valoare în euro mai mică înainte de expirarea perioadei minime contractuale.
Condiţiile de reziliere a contractelor Vodafone
În prezent, un client Vodafone poate solicita încetarea prezentului contract printr-o notificare adresată Vodafone, cu minim 30 de zile înainte de data la care dorește încetarea contractului. Notificarea trebuie să ia forma unei scrisori recomandate cu confirmare de primire. Contractul va fi încetat la data /în termenul menționat în cuprinsul cererii de încetare au în termen de de 30 de zile de la primirea cererii scrise de încetare de către Vodafone. La încetarea contractului și dezactivarea cartelei SIM, clientul se obligă să achite toate datoriile către Vodafone, precum și justa despăgubire pentru încetarea contractului înainte de termen (dacă este cazul).
UPDATE: Vodafone va contesta decizia
“Hotararea nr. 8254/2015 pronunţată în data de 20.11.2015 de către Tribunalul Bucureşti nu este executorie. Vodafone România urmează să conteste această hotărâre în termen de 30 de zile de la momentul la care va primi motivarea instanţei de judecată”, au declarat reprezentanţii companiei.