Viviane Reding, comisarul european pentru Societatea Informaţională şi Media, crede în importanţa societăţii informaţionale, în crearea unei Europe unde „fiecare, indiferent de sănătate, venituri şi locaţie, îşi poate valorifica potenţialul“. Ea vorbeşte despre noile tehnologii şi intimitate, dar şi despre controversele legate de scăderea tarifelor la roaming.
Capital: Ce aţi învăţat de la copiii dvs. în IT&C?
Viviane Reding: Pentru că mi-am privit copiii crescând într-o lume digitală, pot aprecia cât de importantă este şi va fi „alfabetizarea“ digitală şi în domeniul media. Ei sunt dovada vie a puterii convergenţei. Pentru ei, internetul este o unealtă de informare, o sursă de divertisment şi o reţea de socializare. Ca părinte, mă bucur să văd că sunt internauţi înnăscuţi, dar în acelaşi timp vreau să mă asigur că îi protejez de aspectele mai puţin plăcute ale lumii virtuale. Mă puteţi crede: am numeroase discuţii cu cei trei băieţi ai mei acasă, în timpul cinei!
Capital: Aţi observat o tendinţă la noile state membre ale UE de a adopta mai repede noile reglementări UE în telecomunicaţii decât vechile state membre UE?
Viviane Reding: Principiul neutralităţii tehnologice este preţuit în legislaţia fiecăreia dintre cele 25 de state membre ale UE şi mă bucur că şi România aplică acest principiu important al legislaţiei europene. Acelaşi lucru este adevărat şi pentru tarifele de interconectare bazate pe costuri, tarife ce au fost deja impuse în UE prin reglementările din 1998.
Comisia Europeană a salutat întotdeauna angajamentul autorităţilor române de a respecta legislaţia europeană, inclusiv în ceea ce priveşte adoptarea la timp a reglementărilor din telecomunicaţii. Totuşi, deciziile lor au creat unele dificultăţi practice. De exemplu, autorităţile române au început procesul de analiză a pieţei, aspect esenţial al noilor reglementări în telecomunicaţii. Rezultatele nu au fost însă comunicate Comisiei Europene, aşa cum se cerea, pentru că România nu era stat membru UE. Prin urmare, Comisia a atras atenţia autorităţilor române că trebuie să realizeze o nouă analiză de piaţă şi să notifice cât mai curând posibil Comisia în legătură cu măsurile propuse, astfel încât să permită atât Comisiei, cât şi autorităţilor de reglementare din celelalte state membre să comenteze acele măsuri.
Capital: Unii operatori spun că noile reglementări în privinţa roamingului vor duce la creşterea tarifelor în unele zone. Ce părere aveţi despre acest lucru?
Viviane Reding: Înainte de toate, mă bucur că am putut convinge o majoritate parlamentară să elimine propunerile de a exclude România şi Bulgaria de sub incidenţa acestor reglementări. România şi Bulgaria sunt parte integrantă a Uniunii Europene şi, prin urmare, toţi clienţii români şi bulgari şi toţi oamenii de afaceri ar trebui să beneficieze de tarife scăzute la roaming cât mai curând posibil. Nu mă impresionează operatorii care spun că vor creşte tarifele convorbirilor locale pentru a compensa reducerea preţurilor în roaming. Într-o economie de piaţă funcţională, companiile încearcă să atragă clienţi prin oferte atractive, nu să îi pedepsească cu tarife ridicate. Simplul fapt că operatorii ameninţă să ridice preţurile locale arată că pieţele de telefonie mobilă nu funcţionează aşa bine. Autorităţile de reglementare vor trebui să monitorizeze foarte atent comportamentul companiilor care fac astfel de ameninţări în ceea ce priveşte preţurile.
Capital: Operatorii susţin că stocarea datelor utilizatorilor cu cartele pre-plătite implică costuri uriaşe. Luaţi în considerare posibilitatea de a subvenţiona acest proces, mai ales că în România se investeşte şi în portabilitate?
Viviane Reding: Directiva pentru stocarea datelor nu conţine prevederi legate de subvenţionarea costurilor suportate de operatori pentru a se alinia acestor obligaţii. Cu toate acestea, la data adoptării Directivei de către miniştrii celor 25 de state membre UE la acel moment, Comisia a recunoscut explicit că acest proces poate genera costuri suplimentare importante pentru furnizorii de comunicaţii electronice şi că poate fi necesară subvenţionarea de către statele membre a costurilor adiţionale presupuse de simpla aliniere cu cerinţele domeniului. Opţiunile statelor membre variază de la subvenţionarea totală a cheltuielilor operaţionale şi investiţiilor, la subvenţionarea parţială şi chiar lipsa oricărei subvenţii.
Capital: Se poate spune că reţinerea datelor utilizatorilor şi tehnologia RFID încalcă dreptul la intimitate. Cum vă veţi asigura că vor fi folosite doar în scopul declarat?
Viviane Reding: Răspunzând opiniilor de la consultarea publică a Comisiei asupra RFID, înţeleg pe deplin temerile foarte reale ale consumatorilor. Comisia a propus înfiinţarea unui grup care să ne consilieze în privinţa politicii, să propună amendamente la directiva e-Privacy şi să facă recomandări asupra modului în care trebuie gestionată securitatea datelor RFID.
Capital: Cum vă veţi asigura că toate statele se vor alinia prevederilor Agendei Lisabona?
Viviane Reding: Chiar activitatea mea este un element-cheie al Agendei. Tehnologiile informaţiei şi ale comunicaţiilor stimulează creşterea economică şi sunt sursa a circa jumătate din creşterea productivităţii în Europa. Anul acesta, Comisia a prezentat un raport pe sectorul IT&C ca parte a strategiei 2010 (strategie ce prevede în linii mari cadrul politicii în ceea ce priveşte societatea informaţională şi media până în anul 2010 – n.r.) şi acest lucru a evidenţiat creşterea rapidă a sectorului în sine, dar şi rolul IT&C în alte ramuri ale economiei. Raportul defineşte şi aspecte cheie ale politicii, care vor fi dezbătute în timpul unei revizuiri a strategiei 2010, anul acesta. Vor fi evaluate tendinţele în comunicaţii şi internet, orientarea inovaţiilor către utilizator, dezvoltarea serviciilor online prin eliminarea graniţelor naţionale artificiale.